Utleveringen av det sårbare barnet: En diskusjon om romanen Tung tids tale og dens etiske utfordringer
Description
Full text not available
Abstract
Olaug Nilssens Tung tids tale (2017) er et verk som utfordrer grensene mellom fiksjon og virkelighet. I boken skriver forfatteren om sitt språkløse autistiske barn, Daniel. Tematikken omhandler den utmattende hverdagen som pårørende, samt kampen mot byråkratiet for å kunne motta den nødvendige hjelpen familien trenger. I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvilke etiske utfordringer utleveringen av det autistiske barnet innebærer, og hvordan det kan forulempe det sårbare barnet. I tillegg undersøker jeg hvilke etiske innsikter og erkjennelser boken innehar, samt hvordan disse kan være av betydning for samfunnet. I oppgavens analysedel benytter jeg Judith Butlers sårbarhetsbegrep i min lesning av romanen, for å undersøke hvordan de litterære personene Olaug og Daniel er sårbare. I tillegg benytter jeg teoretiske bidrag fra Rita Felski og Martha C. Nussbaum for å løfte frem hvordan litteraturen kan ha en anerkjennelseskraft, samt bidra til å vekke empati hos leseren. På bakgrunn av de ovennevnte aspektene ved verket, argumenterer jeg for at romanen kan ha samfunnsmessig nytte. Olaug Nilssen’s Tung tids tale (2017) is a work that challenges the boundaries between fiction and reality. In the book, the author writes about her non-verbal autistic child, Daniel. The theme revolves around exhausting everyday life of caregiving and the struggle against bureaucracy to receive the necessary help the family needs. In this bachelor’s thesis, I examine the ethical challenges involved in exposing the autistic child, and how it may distress the vulnerable child. Additionally, I explore the ethical insights and understandings presented in the book, and how they may be relevant to society. In the analysis section of the thesis, I employ Judith Butler’s concept of vulnerability in my interpretation of the novel to examine how the literary characters, Olaug and Daniel, are vulnerable. Furthermore, I draw on theoretical contributions from Rita Felski and Martha C. Nussbaum to highlight how literature can possess a power of recognition and contribute to eliciting empathy in the reader. Based on the aforementioned aspects of the work, I argue that the novel can have societal utility.