Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSümer, Sevil
dc.contributor.authorMyhre, Kristine Tuv
dc.date.accessioned2023-07-11T17:32:08Z
dc.date.available2023-07-11T17:32:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:34830219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078153
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å se nærmere på hvilke tanker elever på ungdomsskolen har rundt idrettens påvirkning på skolehverdagen. Hvordan de tenker det påvirker skolen, både når det kommer til skoleprestasjoner, men også det sosiale. Videre vil det også ses på hvorvidt idretten er inkluderende for alle, hvem som blir ekskludert og hvem som kan havne utenfor den organiserte idretten. Med utgangspunkt i formålet for dette forskningsprosjektet, er problemstillingen som følger: «Hvilke tanker har elever på ungdomsskolen rundt idrettens påvirkning på skolehverdagen?» For å besvare problemstillingen, har jeg kommet frem til fire forskningsspørsmål: 1) Hva er «populært» å drive med blant ungdom på fritiden?, 2) Hvilke positive gevinster gir deltakelse i idrett for skoleprestasjoner?, 3) Hvilke positive gevinster gir deltakelse i idrett for inkludering og sosiale relasjoner på skolen? og 4) Idretten skal være inkluderende for alle. Er det slik at det er like muligheter for alle til å delta? Valget av problemstilling og forskningsspørsmål former oppgavens forskningsdesign, og jeg valgte dermed å gjennomføre kvalitative fokusgruppeintervjuer med et utvalg ungdomsskoleelever. I alt har 20 informanter deltatt i fokusgruppeintervjuene, hvor det er jevn fordeling mellom kjønn. Innblikk i deres diskusjoner og samhandling har gitt studien innsikt i hvilke tanker informantene har rundt idrett og skole. Resultatene i studien viser at ungdommer har positive tanker opp mot idrett, og at idrett er en del av fritiden for mange ungdom. De ser den positive gevinsten idrett kan gi, både når det kommer til skoleresultater og sosiale relasjoner i skolen. Samtidig utrykker ungdommen at flere velger å slutte med idrett, og at det er et økende problem knyttet til sosial ulikhet innenfor den organiserte idretten. Dette mye på bakgrunn av den økende profesjonaliseringen og de økende økonomiske kostnadene.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to take a closer look at what thoughts secondary school students have about the impact of sports on everyday school life. How they think sports affects the school, both when it comes to school performance, but also the social aspect. Furthermore, it will also be looked at whether sport is inclusive for everyone, who is excluded and who can end up outside organized sport. Based on the purpose of this research project, the thesis statement is as follows: "What thoughts do students at secondary school have about the impact of sports on everyday school life?" In order to answer the problem, I have come up with four research questions: 1) What is "popular" to do among young people in their free time?, 2) What positive benefits does participation in sports have for school performance?, 3) What positive benefits does participation in sports for inclusion and social relations at school? and 4) Sport shall be inclusive for everyone. Is it the case that there are equal opportunities for everyone to participate? The choice of thesis statement and research question shapes the thesis' research design, and therefore I chose to conduct qualitative focus group interviews with a selection of secondary school students. A total of 20 informants participated, where there is an even distribution between genders. Insight into their discussions and interaction has given the study insight into what thoughts the informants have about sport and school. The results of the study show that young people have positive thoughts towards sport, and that sport is a part of their free time. They see the positive benefits that sport can bring, both when it comes to school results and social relationships at school. At the same time, young people express that more people choose to stop playing sports, and that there is a growing problem linked to social inequality within organized sports. This is largely due to the increasing professionalization and the increasing financial costs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilke tanker har elever på ungdomsskolen rundt idrettens påvirkning på skolehverdagen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel