Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jon
dc.contributor.authorEngelstad, Håkon Undheim
dc.contributor.authorLysø, Adrian Larsen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:57Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147067678:44725954
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078139
dc.description.abstractDemokrati og medborgerskap har en stor og viktig rolle i det nye læreplanverket LK20. Masteroppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av et utvalg samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Vi undersøker deres forståelse av begrepene demokrati og medborgerskap, og hvordan de underviser og jobber med temaet i skolen. Vi har på bakgrunn av dette følgende problemstilling vi ønsker å belyse: Hvilke fagdidaktiske tilnærminger har samfunnsfaglærere til demokratiopplæringen på ungdomstrinnet? En kvalitativ studie av læreres demokratiforståelser og -praksiser. For å sørge for at problemstillingen besvares, har vi utformet to forskningsspørsmål som også vil styre todelingen av analyse- og diskusjonsdelen. - Hvilke forståelser har samfunnsfaglærere i ungdomsskolen av demokrati- og medborgerskapsbegrepet? - Hvilke læringsstrategier benytter samfunnsfaglærere i ungdomsskolen i arbeid med demokrati og medborgerskap? Vår masteroppgave belyser læreres fagdidaktiske tilnærming til demokratiopplæringen. Vi ser på lærernes forståelse av demokrati og medborgerskap opp mot relevante demokrati- og medborgerskapsidealer i første delen av analysen. Her har vi vurdert helheten av hver enkelt informants intervju for å vurdere hvilken forståelse de tenderer mest mot. I andre del går vi mer i dybden på deres praksis og ser på læringsstrategier kalt om demokrati, for demokrati og gjennom demokrati. Vi ser i vår undersøkelse at tre av våre fire informanter ga mest uttrykk for en deltakerdemokratisk demokratiforståelse, mens én lærer har en mer liberal oppfatning av demokrati. Det samme gjelder lærernes medborgerskapsforståelse, hvor de samme tre informantene tenderer mest mot utdanningsprogrammer med formål om å utdanne idealtypen den deltakende medborger, og den siste læreren er mer i retning av den rettferdighetsorienterte medborger. Når det gjelder læringsstrategier vektlegger informantene i all hovedsak læring for og gjennom demokrati. De marginaliserer likevel ikke betydningen av læring om demokrati som et viktig og nødvendig kunnskapsgrunnlag, gjerne med et historiefaglig innhold.
dc.description.abstractDemocracy and citizenship play a significant role in the new LK20 curriculum. This master’s thesis is based on qualitative interviews conducted with a selected group of social studies teachers in lower secondary school. We explore their understanding of the concepts of democracy and citizenship, as well as how they teach and work with these topics in school. Based on this, we have formulated the following research question that we aim to answer: What didactical approaches do social studies teachers employ towards democracy education in lower secondary school? A qualitative study of teachers’ understanding and practices of democracy. To ensure that the research question is addressed, we have formulated two research sub-questions, that will also guide the analysis and discussion sections: - What understanding do social studies teachers have of the concepts of democracy and citizenship in lower secondary school? - What learning strategies do social studies teachers employ in their owrk on democracy and citizenship in lower secondary school? Our master´s thesis sheds light on teachers’ didactical approaches to democracy education. In the first part of the analysis, we examine teachers´ understanding of democracy and citizenship in relation to relevant democratic and citizenship ideals. We have evaluated each informant´s interview to assess their understanding. In the second part, we go deeper into their practices and examine learning strategies employed about democracy, for democracy and through democracy. Our study reveals that three of our four informants mostly express a participatory democratic understanding, while one teacher has a more liberal perception of democracy. The same patterns emerges in teachers´ understanding of citizenship, where the same three teachers lean towards educational programs aimed at developing participatory citizens, while the last teacher leans towards the justice-oriented citizen. Regarding learning strategies, we see that the informants emphasize learning through democracy and for democracy. They still don´t marginalize the importance of learning about democracy as an important and necessary part of the core knowledge, in which they emphasize the historical aspect.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDemokrati og medborgerskap i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel