Jeg har egentlig ikke fått muligheten til å prøve. Fordi dem har sagt at det er umulig
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3411]
Abstract
Friluftsliv er en viktig del av norsk kultur. Innenfor norsk læreplan er friluftsliv og naturbasert kroppsøving fokus for kompetansemål fra grunnskolen til videregående. Til tross for den kulturelle og pedagogiske driften for å innlemme friluftsliv i samfunnet, blir personer med funksjons ofte ekskludert og ute av stand til å delta i friluftsliv. Hensikten med denne studien var å forstå hvordan elever med nedsatt funksjonsevne opplever tilhørighet i skolebasert friluftsliv. Denne kvalitative masteroppgaven lå innenfor et sosialkonstruktivistisk paradigme og brukte skoletilhørighet som rammeverk. Hvor det å føle seg personlig akseptert, respektert, inkludert og støttet av andre i skolens sosiale miljø er sentrale faktorer for tilhørighet i skolen (Goodenow & Grady, 1993). Tre deltakere deltok i et semistrukturert intervju og oppfølgingsintervju. Det ble brukt tematisk analyse til å analysere dataene og konstruere temaer. Temaene i studien er «relasjon til medelever», «relasjon til lærer» og «forhold rundt miljø».Funnene viser at deltakerne beskrev følelser som om de ikke hørte hjemme i utendørsaktiviteter på skolen. Det var et klart skille mellom opplevelser av tilhørighet i skolebasert friluftsliv og fritidsfriluftsliv. Forholdet til medstudenter og lærere var sentralt for opplevelser av tilhørighet, men miljøet og dets tilgjengelighet var mest innflytelsesrikt. Som studenter var det viktig at de fikk muligheten til å være sammen med sine medelever, noe friluftsliv kan bidra til på en positiv måte. Lærere bør tilegne seg og vise kompetanse, og vilje, til å legge til rette for friluftslivsopplevelser som er tilgjengelige for elever med nedsatt funksjonsevne. Tidligere litteratur fremhever fordelene med friluftsliv og potensialet for å forbedre elevenes opplevelser av tilhørighet. Deltakerne ga uttrykk for at de ønsket å være mer utenfor, noe som støttes av den norske læreplanen. Friluftsliv is an important aspect of Norwegian culture. Within the Norwegian curriculum, friluftsliv and nature-based physical education are foci of competence goals and objectives from primary school through high school. Despite the cultural and educational drive to incorporate friluftsliv into society, individuals with disabilities are often excluded and unable to participate in friluftsliv. The purpose of this study was to understand how students with disabilities experience belonging in school-based friluftsliv. This qualitative master’s thesis, was situated within a social constructivist paradigm and used school belonging as a framework. Feeling personally accepted, respected, included and supported by others in the school social environment for “School belonging” (Goodenow & Grady, 1993). Three participants participated in a semi-structured interview and follow-up interview. Thematic analysis was used to analyse the data and construct themes. The themes in the study are "relationship with fellow students", "relationship with teacher" and "relationship with the environment".Participants described feelings as though they didn't belong in outdoor activities in school. There was a clear distinction between experiences of belonging in school-based friluftsliv and free time friluftsliv. Relationships with fellow students and teachers were central to experiences of belonging, but the environment and its' accessibility was most impactful. As students, it was important that they got the opportunity to be with their fellow students, which friluftsliv can contribute to in a positive way. Teachers must acquire and demonstrate competence, and willingness, to facilitate friluftsliv experiences that are accessible to students with disabilities. Previous literature highlights the benefits of friluftsliv and the potential for improving student experiences of belonging. Participants expressed that they wanted to be outside more, which is supported by the Norwegian curriculum.