Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGillberg, Angelee
dc.contributor.authorEllingsen, Olivia Teigen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:44Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:44Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:37436415
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078129
dc.description.abstractI arbeidet med denne oppgaven har jeg formulert en problemstilling som undersøker sammenhengen mellom frafall fra videregående skoler i Norge og lav sosioøkonomisk status. Formålet med oppgaven var å utforske mulige strukturelle og symbolske forskjeller i samfunnet, som fører til sosiale ulikheter og urettferdighet i utdanningssystemet. Kulturelle, økonomiske og sosiale forskjeller i utdanning kan påvirke enkeltmennesket på en fundamental måte. Det kan ha betydning for deres livskvalitet, selvbilde, sosiale relasjoner og følelsen av å være inkludert og verdsatt av andre. For å vite mer om forholdene rundt frafall har jeg benyttet litteratur fra et systematisk søk som mitt empirisk grunnlag, etterfulgt av en kritisk litteraturgjennomgang. Sosial mobilitet og Pierre Bourdieus teori om symbolsk makt, vold og kapital har vært en sentral teoretisk referanseramme i analysen av kildematerialet. Litteraturen fra det systematiske søket indikerer at foreldrenes utdannings- og inntektsnivå har en betydelig innvirkning på ungdommers sannsynlighet for å fullføre videregående skole. Dette kan forklares gjennom faktorer som foreldrenes evne til å gi mental støtte og sette forventninger, samt tilgangen til økonomiske ressurser. Forskning viser at sosial bakgrunn påvirker hvordan ungdommer opplever skolemiljøet, hvordan lærerne mottar dem, og symbolske grenser mellom elever. Lav sosioøkonomisk status er et helt sentralt element i lav akademisk prestasjon, som videre korrelerer med økt risiko for psykiske lidelser og diagnostisering. Med hensyn til langtidseffekter av frafall diskuteres det hvorvidt det er rimelig å anta at alle elever fullfører på normert tid, og om det er behov for en mer nyansert forståelse av faktorer som fører til frafall.
dc.description.abstractIn this bachelor’s thesis I examine the connection between low socioeconomic status and dropouts from upper secondary schools in Norway. The purpose of this project was to explore possible structural and symbolic differences in society, that can lead to social inequalities and injustice in the educational system. Cultural, economic, and social inequalities can affect an individual’s experience of living in a fundamental way. It can have an impact on their quality of life, self-image, social relations, and the sense of being included and valued by others. To find out more about the conditions surrounding dropouts, I have carried out a systematic literature search, followed by a critical literature review. Social mobility and Pierre Bourdieu’s theory of symbolic power, violence, and capital, which takes a conflict theoretical approach, have been a predominant theoretical frame of reference in the analysis of this material. The literature from the systematic search indicates that the parents’ level of education and income will have a significant impact on youths’ probability of completing upper secondary school. This can be explained through factors such as the parent’s ability to provide mental support and set expectations, as well as access to financial resources. Research shows that social background affects how young people experience their school environment, how teachers receive them, and symbolic boundaries between students. A weakened socioeconomic status is an important aspect in low academic performance, which further correlates with an increased risk of mental disorders and diagnosis. With the regards to long-term effects of dropout, I will discuss whether it is reasonable to assume that all students meet the expectation of finishing within the standard time, and whether there is a need for a more nuanced understanding of factors that lead to dropouts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFrafall i videregående skole og reproduksjon av ulikhet: En Bourdieuansk analyse av sosioøkonomisk status og skoleprestasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel