Show simple item record

dc.contributor.advisorHeimburg, Dina von
dc.contributor.authorSeglem, Maren Pettersen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:31:20Z
dc.date.available2023-07-11T17:31:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146745801:100024821
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078107
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke barnehagestyrers erfaringer med relasjonsorientert ledelse i barnehagen. For å belyse studiens problemstilling «Hvilke erfaringer har barnehagestyrere med relasjonsorientert ledelse i barnehagen?». Det ble gjennomført individuelle semistrukturerte intervjuer av fire erfarne barnehagestyrere. Studien tar utgangspunkt i et fenomenologisk vitenskapsteoretisk ståsted, og refleksiv tematisk analyse ble anvendt som analysemetode. Studiens teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i relasjonsorientert ledelse, relasjoner, tillit, samskaping, kompetanse og psykologisk trygghet. Analyseprosessen resulterte i fire hovedtema, med tilhørende undertema. Det første temaet, «utførelse av relasjonsorientertledelse i barnehagesektoren», handler om informantene sitt syn på ledelse og hvordan de ser på seg selv som ledere. Det andre temaet handler om «samskaping i og utenfor barnehagen», og representerer hvordan informantene opplever samskapingen, hva de syntes fungerer og hva de syntes er utfordrende. Det tredje temaet handler om «Relasjoner er viktig for å utvikle ansattes kompetanse», og viser til egen kompetanse, hvordan de arbeider med kompetanseheving og hvorfor relasjonelle faktorer er viktig i utviklingen av kompetanse. Det siste temaet, «betydningsfulle faktorer for vekts og utvikling i relasjonen mellom styrer og personalet», viser til hva informantene trekker frem som viktig i relasjonen med personalet; tillit, gode relasjoner, psykologisk trygghet og selvstendiggjøring. Studiens hovedfunn bidrar til å belyse en drøfting av gode relasjoner i relasjonelt arbeid. I tillegg stilles det spørsmål om hva styreren sin rolle skal være i kompetanseutvikling og samskaping: Hvorfor er personalet sin opplevelse betydningsfull, og hva krever det å lede frem samskapingsprosesser i samspill med andre. I den sammenheng, blir styrerrollen beskrevet som pådriver for om kompetansehevingen og samskapingen blir vellykket eller ikke. Samtidig som det er avgjørende å inkludere og skape felles forståelse med personalet og andre samfunnsaktører. Omfanget av denne studien har vært begrenset. Likevel, kan oppgaven trolig anses som et bidrag til forståelsen og opplevelse av styrerrollen og utviklingen av fagområdet. Nøkkelord: «relasjonsorientert ledelse», «relasjoner», «barnehage», «samskaping»
dc.description.abstractThe purpose of this master`s thesis was to investigate the experiences of kindergarten managers had with relation-oriented leadership in kindergartens. The aim of this study is to examine such practices in response to the following question: What experiences do kindergarten managers have with relation-oriented leadership in kindergartens? To investigate this issue, individual semi-structured interviews of four experienced kindergartens managers, and the results was analyzed using reflexive thematic analysis. The study is based on a phenomenological scientific theoretical standpoint, and the theoretical framework deals with relationship-oriented leadership, relations, co-creation, competence, and psychological safety. The analysis process resulted in four prominent findings, each with its own sub-theme. The first theme, “performing relationship-oriented leadership in the kindergarten sector”, is about the informants’ views on leadership and how they see themselves as leaders. The second theme is about “co-creation in and outside of the kindergarten”, representing how the informant experience co-creation, what they think works, and what they find challenging. The third theme is about “relationships are important to develop a good working environment, referring to how they work on competence development and why relational factors. The last theme, “significant factors for growth and development in the relationship between management and staff”, refer to what the informants highlight as important; trust, relationships, psychological safety, and empowerment. The main findings of the study contribute to shedding light on a discussion of good relationships in relational work. In addition, questions are raised about what the role of the manager should be in competence development and co-creation: Why is the staff`s experience significant, and what does it take to lead co-creation processes in interaction with others? In this context, the manger’s role is described as a driver for whether competence development and co-creation are successful or not, while it is also crucial to include and create common understanding with the staff and other societal actors. other societal actors. Despite the limited scope of the findings, it still contributes to the understanding and experience of the managers role and the development of the field. Key words: “relation-oriented leadership”, “relationships”, “kindergarten”, “co-creation”
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva må jeg gjøre for at du skal blomstre?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record