dc.contributor.advisor | Norozi, Muhammad Ali | |
dc.contributor.author | Aandahl, Kristoffer Høiaas | |
dc.contributor.author | Gravem, Mats Solem | |
dc.contributor.author | Eidem, Oskar Langås | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T17:29:44Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T17:29:44Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146721987:149458972 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078088 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven omhandler utviklingen av et datasystem som muliggjør oppkobling av veglys
til et IoT-nettverk. Løsningen skulle inkludere en plattform for enkelt vedlikehold av
infrastrukturen bak dagens vegbelysning. En viktig del av oppgaven var å utøve forsking på
mulige nettverksløsninger for systemet. Denne overordnede oppgavebeskrivelsen var
presentert av Tratec Norcon, en leverandør av styre- og kontrollsystemer.
Webapplikasjonens klientdel er utformet med et minimalistisk og intuitivt brukergrensesnitt,
for å effektivisere arbeidsprosessen hos sluttbrukeren. Veglysenes assosierte styringsskap er
plassert på et interaktivt kart, sammen med nødvendige informasjonsfelter for hvert enkelt
styringsskap.
Klientdelen av applikasjonen henter informasjon fra et REST-API. Dette er en tjeneste
systemets tjener tilbyr. Tjeneren står også for lagring og sikring av data, samt kommunikasjon
med veglysenes styringsskap og autentisering hos sluttbrukeren. Når en feil ved et
styringsskap er oppdaget, sørger tjeneren for at de riktige veglysoperatørene varsles.
Utviklingsprosessen ved tjenersiden tar hensyn til skalerbarhet. Dette for å muliggjøre
integrasjon med andre datasystemer ved senere utvikling. For å teste kommunikasjon mellom
systemets flere komponenter, ble en prototype av et styringsskap gjennomført.
Systemet utviklet kommuniserer med fysisk infrastruktur. Slik infrastruktur er under konstant
trussel for dataangrep. En litteraturstudie og et møte med anerkjent nettverksleverandør
tilførte mulige nettverksløsninger for problematikken beskrevet. Med informasjonen
innhentet, ble en sikker systemarkitektur utviklet.
Resultatet av utviklingen består av flere deler. En webapplikasjon for overvåkning av
veglysenes styringsskap, og en foreslått nettverksarkitektur for sikker kommunikasjon. Siden
skalerbarhet er viktig for systemets integrasjonsmuligheter, er relaterte forslag inkludert ved
slutten av rapporten. Ved bruk av en smidig utviklingsmetode er webapplikasjonen utviklet
gjennom iterasjoner, og jevnlige møter med oppdragsgiver har sikret en god
kommunikasjonsflyt under utviklingsprosessen. | |
dc.description.abstract | This task describes the development of a computer system that enables the connection of
streetlights to an IoT network. The solution was to include a platform for easy maintenance
of the infrastructure behind today's road lighting. An essential part of the task was to conduct
research on possible network solutions for the system. This overarching task description was
presented by Tratec Norcon, a provider of such control systems.
The client-side of the web application is designed with a minimalistic and intuitive user
interface to streamline the end-user's workflow. The streetlight associated control cabinets
are placed on an interactive map, along with necessary information fields for each individual
control cabinet.
The client part of the application retrieves information from a REST-API. This is a service
provided by the system's server. The server is also responsible for data storage and security,
as well as communication with the streetlights control cabinets and end-user authentication.
When a fault at a control cabinet is detected, the server ensures the relevant operators are
notified. The server-side development process considers scalability, enabling integration with
other computer systems in future development. To test communication between the system's
various components, a prototype of a control cabinet was implemented.
The developed system communicates with physical infrastructure. Such infrastructure is
constantly under threat from cyber-attacks. A literature review and a meeting with a
reputable network provider contributed potential network solutions to the issue described.
With the information gathered, a secure system architecture was developed.
The result of the development consists of several parts. A web application for monitoring the
streetlights control cabinets, and a proposed network architecture for secure communication.
As scalability is important for the system's integration capabilities, suggestions are included at
the end of the report. Using an agile development method, the web application was
developed through iterations, and regular meetings with the client ensured good
communication throughout the development process. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Utvikling av løsning for overvåking av veilys | |
dc.type | Bachelor thesis | |