Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.authorLassesen, Lise Skjærbusdal
dc.date.accessioned2023-07-11T17:28:21Z
dc.date.available2023-07-11T17:28:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142257899:37424276
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078044
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en studie av hvilke yrkesvalg uteksaminerte kandidater fra lektorutdanningen i geografi ved NTNU tar. Oppgaven er en forlengelse av Sandvold (2015) sin masteroppgave om hvorfor en stor andel av ferdigutdannede lektorer i geografi ved NTNU ikke jobber i skolen. Lektorutdanning i geografi gir mange muligheter både i og utenfor klasserommet. Formålet med studien har vært å undersøke hvilke yrker de uteksaminerte kandidatene velger, årsakene til disse valgene og om de har nytte av lektor- og geografi utdanningen i sine yrker. For å undersøke dette har jeg benyttet meg av kvantitativ og kvalitativ metode, ved bruk av spørreundersøkelse og fire kvalitative intervjuer. Resultatene viser at 67% av uteksaminerte kandidater fra Lektorutdanningen i geografi ved NTNU jobber i skolen, og at det har vært en stadig økning i andelen som jobber i skolen. De fleste jobber i videregående opplæring eller i ungdomstrinnet. De resterende uteksaminerte kandidatene jobber innenfor ulike yrker. En stor andel av disse jobber som saksbehandlere, planleggere og konsulenter innen privat og offentlig sektor. Det oppgis flere årsaker til de yrkesvalgene som uteksaminerte kandidater tar. Det å jobbe med ungdom og veilede var sentralt for lektorene, men for de som jobber innenfor andre yrker var faglig interesse, og et vanskelig arbeidsmarked for lektorer oppgitt som årsaker. Felles for alle respondentene er at det er en stor andel som oppgir at de har hatt nytte av lektorutdanningen i geografi. Kompetanse i pedagogikk, fagdidaktikk og fra praksis i skolen, er noe respondentene har hatt god nytte av, selv om de ikke jobber i skolen. Dette viser at kombinasjonene av geografifaglig kompetanse, formidling og pedagogiske er nyttig innenfor flere ulike yrker.
dc.description.abstractThis master thesis is a study of which career choices the graduated candidates from the Teacher Education Program in Geography at NTNU take. It is an extension of the master thesis written by Sandvold (2015), on why a large proportion of graduated geography teachers from NTNU do not work in schools. The Teacher Education Program in Geography offers several opportunities both inside- and outside the classroom. The purpose of this study is to investigate which professions the graduated candidates choose, the reasons for these choices, and if they have had use of the education in geography and as teachers in their professions. To investigate this, I have used both quantitative and qualitative methods, using one survey and four qualitative interviews. The results show that 67% of the graduated candidates from the Teacher Education Program in Geography at NTNU work in schools, and that this number has increased. Most of the graduates work in upper and lower secondary education. The remaining graduates works in different professions. A large proportion these work as executive officers, planners and consultants in both the private and public sector. Several reasons are given to why the graduated candidates choose their career paths. Working with young people and mentoring them was central for those who work in schools. For those working in other professions was professional interest, as well as a difficult labor market for teachers, given as reasons for choosing a different career. Common for all respondents is that a large proportion states that they have had use of the education in geography and as a teacher. Competence in pedagogy, didactics and from practice in schools, is somethings the respondents has had good use of, even if they don’t work at a school. This shows that the combinations of geography competence, communication and pedagogy is useful for a large number of different occupations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleJakten på lektorene i geografi
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel