Show simple item record

dc.contributor.advisorStang, Margrethe C.
dc.contributor.authorRevdal, Sanna Maarit
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:36Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137214781:64186019
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077970
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven omhandler Den Coldevin Rosenvingske samling som eies av Sverresborg Trøndelag folkemuseum, og hvordan den har blitt formidlet til publikum. Oppgaven drøfter formidling av kunst i form av kopierte demonstrasjonseksempler satt sammen til en utstilling. Her sammenlignes forskjellene mellom originalverk og fotokopier i betrakterens opplevelse ved å bruke Walter Benjamins aura-begrep om tilstedeværelsen av et kunstverk i tid og rom. I tillegg reflekterer oppgaven over likheter og forskjeller i kunstmuseers og kulturhistoriske museers tilnærming til gjenstandene i deres samlinger og hvordan de formidles til publikum i disse museene med ulike formål.
dc.description.abstractThis thesis considers the collection ‘Den Coldevin Rosenvingske samling’, which is owned by Sverresborg Trøndelag Folk Museum, and how it has been presented to the public. The thesis discusses the presentation of art in the form of example copies combined to create an exhibit. The differences between the viewer’s experience of the original works and the photocopies are compared using Walter Benjamin’s concept of auratic perception. Additionally, the thesis reflects on the similarities and differences in art museums’ and cultural-historical museums’ approaches to the items in their collections and how these are presented to the public with different purposes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDen Coldevin Rosenvingske samling i Gramgården -Bruk av kunst som interiørobjekter i folkemuseet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record