Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFrantzen, Vegard. M
dc.contributor.authorBråten, Tuva Sagen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:16Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:93322377
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077951
dc.description.abstractI denne oppgaven blir det forsket på mobilbruken til 10.klassinger, ved å observere en klasse i to skoletimer og et friminutt og samt intervjue læreren til klassen. Oppgaven gir et reflektert blikk og et innsyn i hvordan mobiltelefon inngår i skoletimer. Formålet med prosjektet er å svare på problemstillingen: «Hvordan inngår mobilbruk i skolehverdagen for elever i en 10.klasse på ungdomskolen?» Hvordan inngår mobilbruk i skolehverdagen for elever i en 10.klasse på ungdomskolen? De teoretiske tilnærmingene i oppgaven underbygger funnene som fra analysen av intervjuet og observasjonene. Alt av data fra observasjonen og intervjuet med læreren har blitt anonymisert, etter avtale med skolen jeg var på og i tråd med retningslinjer for anonymitet ved forskning hos Nasjonal etisk Forskningskomite. Prosjektet er en kvalitativ innholdsanalyse, der det omhandler å få forståelse for temaet. Prosjektets viktigste funn er at elvene bruker mobiltelefonen mer enn forventet, sammenlignet med tidligere erfaringer. Mobilbruken i skolehverdagen er noe vi må jobbe rundt og med, isteden for å prøve å fjerne den. For elevene kan det øke motivasjonen å bruke mobiltelefon som et supplement i undervisningen. Klassen er oppvokst med det digitale og dermed er det naturlig for klassen og ha mer digital bruk i skolesammenheng. Samarbeidet mellom læreren og elevene er også viktig for et godt samarbeid og at elevene holder fokus under skoletimene.
dc.description.abstractSummary This assignment explores the use of mobile phones among 10th graders, by observing a class for two school hours and a break and interviewing the teacher of the class. The assignment provides a reflective look and insight into how mobile phones are integrated into school hours. The purpose of the project is to answer the research question: “How does mobile phone integrate into the school life of students in a 10th-grade class in secondary school?” The theoretical approaches in the assignment support the findings from the analysis of the interview and observations. All data from the observation and the interview with the teacher have been anonymized, in agreement with the school I was at, and in accordance with guidelines for anonymity in research from the National Ethical Research Committee. The project is a qualitative content analysis, aiming to gain understanding of the topic. The project's main finding is that students use their mobile phones more than expected, compared to previous experiences. The use of mobile phones in school life is something that needs to be worked around and with, rather than trying to eliminate it. For students, using mobile phones as a supplement in teaching can increase motivation. The class has grown up with digital technology, making it natural for them to have more digital use in school settings. Collaboration between the teacher and the students is also important for good cooperation and for the students to stay focused during school hours.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan inngår mobilbruk i skolehverdagen for elever i en 10.klasse på ungdomskolen?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel