Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWilde, Lukas R. A.
dc.contributor.authorVolden, Torgeir
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:14Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:58949864
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077950
dc.description.abstractBildet Théâtre D’Opéra Spatial laget av Jason M. Allen skapte kontrovers da det vant førstepremie for nye digitale kunstnere. Kontroversen ble til grunnet at bildet ble laget ved bruk av MidJourney, en tekst-til-bilde generator basert på kunstig intelligens. Den generelle diskursen rundt AI har i løpet av de siste årene nådd nye høyder, og med den økte fokusen på temaet, kommer også nye spørsmål. Fokuset for denne teksten er spørsmålet om forfatterskap, samt spørsmålet om opphavsrett. For å se dypere på disse spørsmålene må vi se på historien til AI fram til diffusion modellen som er brukt i dag. Når det kommer til spørsmålet om forfatterskap er dette viktig på bakgrunn av tanken om at kunstig intelligens i seg selv kan skape, og derfor skal ha forfatterskap for bildene som blir laget. Spørsmålet har ingen klare svar, men ved å se på kommentarer og historien til artister som A. Michael Noll og Harold Cohen, kan vi foreslå at kunst laget med kunstig intelligens er laget i et sammarbeid mellom menneske og maskin, og kan derfor i praksis sies å være laget av mennesket. Når det kommer til spørsmålet om opphavsrett på kunst laget av kunstig intelligens må vi se på måten kunstig intelligens trenes. Dette gjøres ved bruk av store dataset, ofte samlet uten samtykke fra kunstnerne. Igjen er det ikke et klart svar som kan gis til dette spørsmålet, men gjennom teksten kommer det frem at man kan si de store selskapene bak datasettene skyver ansvaret for bruken av de opphavsrett beskyttede bildene over på brukerne av datasettene. Det kommer også frem et nytt spørsmål på grunn av opphavsrett beskyttede bilder, som er at de instansene som skal stå for reguleringen av dette ikke henger med i utviklingen innen kunstig intelligens, noe som gjør at et allerede polarisert samfunn må regulere seg selv.
dc.description.abstractThe picture Théâtre D’Opéra Spatial by Jason M. Allen sparked controversy when it received the first price for emerging digital artists at a Colorado state fair due to the fact it was made using the AI text-to-image generator MidJourney. The discussion in general surrounding AI due to its rapid development has reached new heights. With the growing scope of AI art, there are some pressing questions that are emerging along side it. The main questions discussed in this text will be those of authorship and copyright. To present these cases the text introduces some of the history of AI leading up to the diffusion-model used for AI art today. Authorship has become an issue due to the notion that AI is a being in and of itself, therefore the art created by it belongs to the AI. The answer to this question is not a definitive one but based on the comments and stories of artists such as A. Michael Noll and Harold Cohen, we need to look at the art made by AI as a collaboration between humans and AI, rather than a product by one or the other, therefore making it possible for the human to claim authorship. Following the question of authorship is that of copyright when it comes to art made by an AI. This is a pressing issue due to the way that AI is trained using large datasets, often collected without consent of the artists themselves. This again is not able to be answered with a definitive answer, but as suggested in the text, big corporations are pushing the responsibilities on to the end-user. There is also the problem of the official regulators within the field lagging behind, making a polarized public take matters into their own hands. This will be looked at through the public spaces of art such as conventions, as well as some of the online discourse.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleArtificial Intelligence and Art: Foul Play or Future
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel