Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGreenall, Annjo Klungervik
dc.contributor.authorElvrum, Marion
dc.date.accessioned2023-07-11T17:21:52Z
dc.date.available2023-07-11T17:21:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142538699:35817374
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077849
dc.description.abstractBruken av oversettelse som et verktøy i fremmedspråkundervisningen har gjennom årene blitt usatt for skeptisisme knyttet til teoretisk forsvarlighet og effektivitet. Denne små-skala undersøkelsen ser på oversettelse baserte oppgaver i tekstbøker brukt på videregående skole, i både studiespesialisering og på yrkesfag. Oppgavens mål er å se om det er en forskjell på antall oppgaver, samt å se på hva som kan være årsaken for eventuelle forskjeller. Resultatet viser at det er mange flere oversettelsesbaserte oppgaver i yrkesfaglige engelskbøker enn det man finner i bøkene som benyttes på studiespesialisering. Dette kan skyldes en kombinasjon av forskjeller i kompetansemål på de ulike retningene, og at det er en annen forventet grunnkunnskap blant elever på de ulike programmene.
dc.description.abstractThe use of translation as a tool to teach a second language has over the years been victim to considerable scepticism regarding its theoretical soundness and efficiency. This small-scale study looks at translation-based tasks in the textbooks used in Upper Secondary Schools, in both general studies and vocational studies. It aims to see if there is a difference between the number of tasks and what might be the reason for any difference in numbers in the different books. The results show that there are a lot more translation-based tasks in vocational studies books than what is found in the general studies ones. This might be due to a combination of differences in the competence aims of the different programmes, and in the expected proficiency of the students.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleA comparison of translation-based tasks in general studies and vocational studies textbooks
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel