dc.contributor.advisor | Greenall, Annjo Klungervik | |
dc.contributor.author | Elvrum, Marion | |
dc.date.accessioned | 2023-07-11T17:21:52Z | |
dc.date.available | 2023-07-11T17:21:52Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:142538699:35817374 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3077849 | |
dc.description.abstract | Bruken av oversettelse som et verktøy i fremmedspråkundervisningen har gjennom årene blitt usatt for skeptisisme knyttet til teoretisk forsvarlighet og effektivitet. Denne små-skala undersøkelsen ser på oversettelse baserte oppgaver i tekstbøker brukt på videregående skole, i både studiespesialisering og på yrkesfag. Oppgavens mål er å se om det er en forskjell på antall oppgaver, samt å se på hva som kan være årsaken for eventuelle forskjeller. Resultatet viser at det er mange flere oversettelsesbaserte oppgaver i yrkesfaglige engelskbøker enn det man finner i bøkene som benyttes på studiespesialisering. Dette kan skyldes en kombinasjon av forskjeller i kompetansemål på de ulike retningene, og at det er en annen forventet grunnkunnskap blant elever på de ulike programmene. | |
dc.description.abstract | The use of translation as a tool to teach a second language has over the years been victim to considerable scepticism regarding its theoretical soundness and efficiency. This small-scale study looks at translation-based tasks in the textbooks used in Upper Secondary Schools, in both general studies and vocational studies. It aims to see if there is a difference between the number of tasks and what might be the reason for any difference in numbers in the different books. The results show that there are a lot more translation-based tasks in vocational studies books than what is found in the general studies ones. This might be due to a combination of differences in the competence aims of the different programmes, and in the expected proficiency of the students. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | A comparison of translation-based tasks in general studies and vocational studies textbooks | |
dc.type | Bachelor thesis | |