Show simple item record

dc.contributor.advisorHowland, John
dc.contributor.authorPasca, Alexander Bugge
dc.date.accessioned2023-07-11T17:21:22Z
dc.date.available2023-07-11T17:21:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145107873:93549125
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077820
dc.description.abstractBebopens utspring på 1940-tallet markerer starten på den moderne jazzen. Pionérenes musikalske språk er høyst relevant i dagens jazzmiljø, som fortsatt spiller musikken og frasere til kunstnere som Charlie Parker og Dizzy Gillespie. Musikken bar ikke bare på musikalske nyvinninger, men også sosiokulturell bagasje som utmerker seg som en afromodernistisk bevegelse. Bebop var frigjøring, kamp, revolusjon og kunst. Samtidig holder jazzen et godt grep om sine røtter i bluesen, en musikk med en følelsesladd og turbulent historie. Musikalske innovatører på 1940-tallet bruker denne formen som et springbrett for kreative nyvinninger. På ikke mange år ser vi en utvikling innad i et tett musikkmiljø hvor bluesens egenart blir plukket fra hverandre og satt sammen igjen på spennende måter. Denne teksten tar for seg hvordan moderniserte og abstrakte blueskomposisjoner på 1940-tallet blir et medium for afromodernistiske uttrykk.
dc.description.abstractThe emergence of bebop in the 1940s marks the beginning of modern jazz. The musical language of its pioneers remains highly relevant in today's jazz scene, where artists still play the music and phrases of Charlie Parker and Dizzy Gillespie. The music carried not only musical innovations but also socio-cultural baggage, distinguishing itself as an afro-modernist movement. Bebop was liberation, struggle, revolution, and art. Simultaneously, jazz maintains a strong grip on its roots in the blues, a music with a powerful and turbulent history. Innovators in the 1940s used this musical form as a springboard for creative innovations. In just a few years, we witness a development within a close-knit music community where the essence of the blues is deconstructed and reassembled in exciting ways. This text explores how modernized and abstracted blues compositions in the 1940s became a medium for afro- modernist expressions.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBebop og afromodernisme: Abstraksjon i blueskomposisjoner på 1940-tallet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record