Født sånn eller blitt sånn? Utforsking av sammenhengen mellom veksttankesett og utdanningsnivå
Abstract
I dette prosjektet har sammenhengen mellom veksttankesett og utdanningsnivå blant 671 deltakere blitt utforsket gjennom en nettbasert spørreundersøkelse distribuert av prosjektets bachelorstudenter. Veksttankesett («growth mindset») handler om et individs tanker om hvorvidt ens evner og egenskaper kan forbedres og utvikles gjennom læringsprosesser som hardt arbeid og utholdende innsats. I motsetning til dette handler et låst tankesett («fixed mindset») om et individs tanker om at ens evner og egenskaper er medfødte og uforanderlige. Dataen bestod av respondenter i aldersgruppen 16-85 år (M = 30.02, SD = 13.26), inklusiv 395 kvinner (59%) og 275 menn (41%). Videre ble den analysert med bruk av en Spearmans Rho korrelasjonsanalyse og en uavhengig t-test i SPSS. Resultatene viste en ikke signifikant minimal positiv sammenheng mellom utdanningsnivå og tankesett (r = .06, p > .05). Videre ble sammenhengen mellom utdanningsnivå og eventuelt modererende variabler som kjønn og alder utforsket. Resultatene viste en signifikant svak moderat sammenheng mellom alder og utdanningsnivå (r = .51, p < .01), og en ikke signifikant minimal negativ sammenheng mellom kjønn og utdanningsnivå (r = -.02, p > .05). For å få en mer helhetlig forståelse ble tidligere studier trukket frem og diskutert i lys av sosial-kognitiv teori. Studiens funn indikerer at selv om veksttankesett alene ikke nødvendigvis er en avgjørende faktor for utdanningsnivå, er det av betydning for aspekter som angår individers prestasjoner og evner til å håndtere utfordringer.
Nøkkelord: Tankesett, Veksttankesett, Låst tankesett, Prestasjon, Utdanning, Sosial-kognitiv teori In this project, the relationship between growth mindset and educational level among 671 participants was explored through an online survey distributed by the project's bachelor students. Growth mindset refers to an individual's beliefs about whether their abilities and qualities can be improved and developed through learning processes such as hard work and persistent effort. In contrast, a fixed mindset refers to an individual's beliefs that their abilities and qualities are innate and unchangeable. The data consisted of respondents in the age group of 16-85 years (M = 30.02, SD = 13.26), including 395 women (59%) and 275 men (41%). It was further analyzed using Spearman's rho correlation analysis and an independent t-test in SPSS. The results showed a non-significant minimal positive correlation between educational level and mindset (r = .06, p > .05). Furthermore, the relationship between educational level and potential moderating variables such as gender and age was explored. The results showed a moderate significant positive correlation between age and educational level (r = .51, p < .01), and a non-significant minimal negative correlation between gender and educational level (r = -.02, p > .05). To gain a more comprehensive understanding, previous studies were reviewed and discussed in light of social-cognitive theory. The findings of the study indicate that although growth mindset alone may not necessarily be a determining factor for educational level, it is significant for aspects related to individuals' performance and ability to handle challenges.
Keywords: Mindset, Growth mindset, Fixed mindset, Achievement, Education, Social-cognitive theory