Optimal charging strategy for electric ferries
Description
Full text not available
Abstract
Dette prosjektet er et casestudie av endringer som kan gjøres i ladetidene til en elektrisk ferge for å lage en mer optimalisert ladestrategi. Målet er å komme med anbefalinger for hvordan tre utvalgte fergeruter kan endres for å ta hensyn til høye strømpriser og vindhastighet.
Sekundærdata brukes til å gjøre antagelser om forbruk og fleksibilitet i ladetidene. Grafer som viser gjennomsnittsverdier for strømpris og vindhastighet er brukt for å avgjøre deres forhold til fergene.
Resultatene viser at maksimal batterikapasitet er en viktig determinant for ferjenes energifleksibilitet. Forslag til en mer optimalisert ladestrategi presenteres; de bør ta høye energipriser og vindhastigheter i betraktning.
For å konkludere kan det gjøres endringer i fergenes ladeplaner for å redusere totale strømkostnader og skape en mer optimalisert ladestrategi. This project is a case study of changes that could be done to an electric ferry’s charging schedule to create a more optimised charging strategy. The goal is to make recommendations for how three selected ferry routes can be changed to account for high electricity prices and wind speed.
Secondary data is utilized to assume consumption and flexibility of the charging schedule. Graphs showing average values for electricity price and wind speed are used to determine their relation to the ferries.
The results show that maximum battery capacity is an important determinant in the ferries energy flexibility. Suggestions for a more optimised charging strategy are presented; they should account for high energy prices and wind speeds.
To conclude this study, changes can be made in the ferries charging schedules to lower total electricity costs and create a more optimised charging strategy.