Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStene, Guro Birgitte
dc.contributor.authorTverå, Trude
dc.contributor.authorSundsbarm, Kathrine Allende
dc.date.accessioned2023-07-06T17:20:46Z
dc.date.available2023-07-06T17:20:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144848408:147258851
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076927
dc.description.abstractHensikten med studien er å undersøke hva gjeldende forskning sier om arbeidstilrettelegging for personer med en autismespekterdiagnose. Med studien ønsker vi å belyse hvordan tilrettelegging, eller mangel på tilrettelegging, påvirker arbeidsdeltakelse for denne gruppen. Vi vil forsøke å besvare følgende problemstilling; Hvordan kan arbeidstilrettelegging muliggjøre deltakelse i arbeid for personer med en autismespekterdiagnose? Vi har gjennomført en litteraturstudie, med fokus på seks kvantitative og kvalitative artikler. Arbeidet er strukturert og vurdert med inspirasjon av en tematisk analyse. Det er benyttet teori tilknyttet ergoterapeutisk profesjon, sett i sammenheng med Occupational Justice. Resultatene fra studien viser hvordan arbeidstilrettelegging for personer med autismespekterdiagnose, kan knyttes til personlige faktorer, sosiale og fysiske omgivelser, og arbeidsutførelse. Studien har vist at riktig bruk av individbasert tilrettelegging muliggjør trygg arbeidsdeltakelse, samt bistår de unike ferdighetene denne gruppen har. Studien viser at arbeidstilrettelegging kan muliggjøre arbeidsdeltakelse gjennom fokus på personlige forutsetninger og behov, og omgivelsesmessige og arbeidsrelaterte krav. Ergoterapeuters kunnskap og kompetanse innen tilrettelegging, kan bedre arbeidsforhold og muliggjøre arbeidsdeltakelse for personer med autismespekterdiagnose. Vi ser et behov for mer forskning som tar for seg hvordan tilrettelegging kan muliggjøre arbeidsdeltakelse for alle personer med en autismespekterforstyrrelse, uavhengig av funksjonsnivå og tilleggsutfordringer. Nøkkelord: autismespekterdiagnose (ASD), arbeidsdeltakelse, arbeidstilrettelegging, ergoterapi, aktivitetsrelatert rettferdighet.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to investigate what current research says about workplace accommodations for individuals diagnosed with autism spectrum disorder. Through this study, we aim to shed light on how accommodations, or lack thereof, affect employment participation for this group. We will attempt to answer the following research question; How can workplace accommodations enable workforce participation for individuals with autism spectrum disorder? We have conducted a literature review, focusing on six quantitative and qualitative studies. The work has been structured and evaluated with inspiration from a thematic analysis. Theory related to occupational therapy profession has been used in conjunction with Occupational Justice. The study's results demonstrate how workplace accommodations for individuals with autism spectrum disorder can be linked to personal factors, social and physical environments, and job performance. The study has shown that proper use of individualized accommodations enables secure employment participation and assists in utilizing the unique skills of this group. The study demonstrates that workplace accommodations can facilitate employment participation by focusing on personal prerequisites and needs, as well as environmental and job-related requirements. Occupational therapists' knowledge and expertise in accommodations, can improve working conditions and enable employment participation for individuals with autism spectrum disorder. We see a need for more research that addresses how accommodations can enable employment participation for all individuals with autism spectrum disorder, regardless of their functional level and additional challenges. Keywords: autism spectrum disorder (ASD), employment participation, workplace accommodations, occupational therapy, occupational justice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan arbeidstilrettelegging muliggjøre deltakelse i arbeid for personer med en autismespekterdiagnose?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel