Der Holocaust in der Graphic Novel Zur Darstellung der Shoah-Erinnerung in dem multimodalen Projekt "Aber ich lebe: Vier Kinder überleben den Holocaust" (2022).
Abstract
Antologien Aber ich lebe: Vier Kinder überleben den Holocaust (2022), består av tre grafiske noveller og fire vedlegg. I primærtekstene blir fire ulike minner fra en barndom i Holocaust presentert og gjennom fire vedlegg supplert. Målet med denne masteroppgaven er å finne ut hvordan barndomsminnene tas opp og presenteres i de enkelte sekvensene og hvilken effekt antologien kan ha på det kollektive minnet.
For å undersøke denne problemstillinga blir de individuelle minnene i de grafiske novellene analysert ved hjelp av semiotiske, multimodale og narratologiske tegneserieanalyser. Funksjonen til vedleggene er å kommentere og utvide de presenterte minnene i primærtekstene på forskjellig vis. Disse opplysningene skal hjelpe til å avklare den mulige effekten antologien har på det kollektivet minnet.
Analysen viser at det å presentere individuelle minner i grafisk litteratur kan gjøres på forskjellige måter. Kombinasjonen av bilde- og tekstnivåer muliggjør dynamiske fortellinger, som skifter effektiv mellom diegetiske nivåer og forskjellige fokaliseringer. Beskrivelsen av utviklingsprosessen, de historiske kontekstene og selve prosjektet gjør antologien til et profesjonelt produkt som viser fram selvbiografisk hukommelse.
Vedleggene gjør det mulig å se antologien som en veiviser for andre lignende prosjekter og for å oppfatte de multimodale primærtekstene som seriøse bidrag i den internasjonale Shoah-minnekulturen. Ved en positiv mottakelse vil samlingen kunne fungere både som et lagringsmedium og som et funksjonelt minne i fremtiden. Aber ich lebe: Vier Kinder überleben den Holocaust registrerer forskjellige erfaringene til jødiske barn i grafiske noveller og sorterer minnene i den offisielle historien. Samtidig har antologien også et potensiale til å nå andre samtidsvitner og videre oppmuntre dem selv til å huske og fortelle. The anthology Aber ich lebe: Vier Kinder überleben den Holocaust (2022) , consists of three graphic novellas and four appendices. In the primary texts, four different memories from a childhood in the Holocaust are multimodally presented and supplemented through four appendices. The aim of this master's thesis is to research how childhood memories are recorded and presented in the Graphic Novels and what effect the anthology can have on the collective memory.
To investigate this issue, the individual memories in the Graphic Novels are analyzed using the semiotic, multimodal and narratological comic analysis. The function of the appendices is to comment and expand on the presented memories in the primary texts in different ways. This information should help to clarify the possible effect of the anthology on the collective memory.
The analysis shows that presenting individual memories in graphic literature can be done in different ways. The combination of image and text levels enables dynamic narratives, which shift effectively between diegetic levels and different focalizations. The description of the development process, the historical contexts and the project itself make the anthology a professional contribution to the formulation of autobiographical memory.
The appendices make it possible to see the anthology as a guide for other similar projects and to perceive the multimodal primary texts as serious contributions in the international Shoah memory culture. If it is received positively, the collection will be able to function both as a storage medium and as a functional memory in the future. Aber ich lebe: Vier Kinder überleben den Holocaust records the experiences of Jewish children in Graphic Novels and sorts the memories into the official history. At the same time, the anthology also has the potential to reach other contemporary witnesses and further encourage them themselves to remember and to tell.