Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBucciarelli, Melania
dc.contributor.authorLyngstad, Aslak Trønsdal
dc.date.accessioned2023-07-06T17:19:26Z
dc.date.available2023-07-06T17:19:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145107873:97038465
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076877
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg bruken av populærmusikk i promotering av film. Jeg analyserer traileren til den nye filmen Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023), og musikkvideoen til Fiona Apple sitt cover av låten «Across the Universe" som er sammenkoblet med filmen Pleasantville (1998) Formålet med oppgaven er å finne ut hvordan trailere kan bruke populærmusikk til å formidle den korresponderende filmens generelle historie, stemning og stil på kort tid, som skal være effektiv og forståelig, og hvordan kan traileren være med å utdype filmens budskap. For å finne svar på dette har jeg analysert begge multimediene (traileren og musikkvideoen), ved å se på bildet, musikken, teksten og samspillet mellom disse tre mediene. Jeg har også tolket budskapet, både isolert sett og i forhold til de korresponderende filmene. Siden Indiana Jones filmen ikke er tilgjengelig ende på kino, er mine tolkninger i forhold til filmen spekulative.
dc.description.abstractThis assignment focuses on the use of popular music in film promotion. I analyze the trailer for the new film "Indiana Jones and the Dial of Destiny" (2023) and the music video for Fiona Apple's cover of the song "Across the Universe," which is linked to the film "Pleasantville" (1998). The purpose of this assignment is to determine how trailers can use popular music to convey the general story, mood, and style of the corresponding film in a short amount of time, effectively and comprehensibly. It also explores how the trailer can contribute to the depth of the film's message. To find answers to these questions, I have analyzed both multimedia elements (the trailer and the music video), examining the visuals, music, lyrics, and the interaction between these three media. I have also interpreted the messages conveyed, both in isolation and in relation to the corresponding films. Since the Indiana Jones film is not yet available in theaters, my interpretations regarding the film are speculative.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titlePopulærmusikk i promotering av film
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel