Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTretvik, Aud Mikkelsen
dc.contributor.authorNes, Vilde
dc.date.accessioned2023-07-04T17:25:15Z
dc.date.available2023-07-04T17:25:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144933143:37410540
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075937
dc.description.abstractGjennom det internasjonale utviklingsprosjektet House of Arts and Crafts, har MiST fått inn midler til å restaurere 1600-talls markagården Litjbuan. I denne oppgaven har jeg sett på hvordan man kan bruke Litjbuan som en læringsarena for tradisjonshåndverk. En del av oppgaven ser på dagens bruk av læringsarenaen gjennom formidlingsopplegget Fra skog til hus. Som utgangspunkt for analysen har jeg basert meg på den kontekstuelle læringsmodellen av Falk og Dierking. Videre har det blitt sett på hvordan museet legger opp til læring og et potensielt læringsutbytte. For å se på dette har jeg tatt utgangspunkt i teorier og metoder fra den pedagogiske plattformen Mange erfaringer i mange rom, samt de generelle læringsutbyttene (GLO). Videre tas det et fremtidsrettet preg og det skisseres forslag til den videre bruken av Litjbuan som læringsarena for tradisjonshåndverk, med et fokus rette mot skoleopplegg for ungdomsskoleelever.
dc.description.abstractThrough the international development project House of Arts and Crafts, MiST has received funds to restore the 17th century farm Litjbuan. In this master thesis, I have looked at how Litjbuan can be used as a learning arena for traditional crafts. Part of the thesis looks at the current use of the learning arena through the participating arena Fra skog til hus. As a starting point for the analysis, I have based myself on the contextual learning model by Falk and Dierking. Furthermore, it has been looked at how the museum sets up learning and a potential learning outcome. To look at this, I have taken theories and methods from the educational platform Many experiences in many rooms, as well as the generic learning outcomes (GLO). Furthermore, a future-oriented direction is taken and proposals are outlined for the further use of Litjbuan as a learning arena for traditional crafts, with a focus on school arrangements for secondary school pupils.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLitjbuan - En dynamisk læringsarena
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel