Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorCarstensen, Tove
dc.contributor.authorSøndergaard, Hedda Thomassen
dc.contributor.authorPaulsen, Eli Kristine Markussen
dc.date.accessioned2023-07-04T17:21:54Z
dc.date.available2023-07-04T17:21:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144848408:147258848
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075869
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAbstrakt Tittel: Hvordan kan aktivitetsdeltakelse i fengsel bidra til å mestre hverdagslivet? Bakgrunnsinformasjon: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å undersøke hvordan aktivitetsdeltakelse i fengsel kan bidra til å mestre hverdagslivet. Innsatte i norske fengsler er en sårbar gruppe, med store utfordringer på flere levekårsområder enn den øvrige befolkningen. Kriminalomsorgen har som mål at soning skal virke rehabiliterende og forhindre ny kriminalitet. Som en del av denne prosessen anvendes aktiviteter som blant annet utdanning, arbeid og fritidsaktiviteter. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie og baserer seg på scoping review. Èn kvantitativ og fem kvalitative fagfellevurderte forskningsartikler ble plukket ut gjennom et systematisk litteratursøk. For å analysere innholdet i de valgte artiklene har vi tatt inspirasjon fra systematisk tekstkondensering og knyttet funnene opp mot ergoterapeutisk teori. Den valgte teorien i denne oppgaven har utspring fra aktivitetsvitenskapen og er dimensjonene doing, being, becoming og belonging (DBBB). Dette ble benyttet for å svare på bacheloroppgavens problemstilling. Resultat/funn: Resultatet fra de fagfellevurderte artiklene viste at aktivitetsdeltakelse i fengsel bidro til å fremme struktur i hverdagen, utvikle ferdigheter, bygge sosiale relasjoner og bedre innsattes psykiske helse. Funnene viser også et manglende tilbud på meningsfulle aktiviteter og at innsatte ofte ikke ser den rehabiliterende hensikten ved aktivitetstilbudene. Konklusjon: Struktur i hverdagen, utvikling av ferdigheter, sosiale relasjoner og bedre psykisk helse er resultat som kommer av aktivitetsdeltakelser, og er faktorer som kan bidra til å mestre hverdagslivet i og etter gjennomført straff. Artiklene påpeker også viktighetene av at aktivitetene bør være meningsfulle for innsatte for å oppnå det overnevnte. For å støtte funnene våre ytterligere kan det være nødvendig med mer forskning på temaet. Nøkkelord: Aktivitetsdeltakelse, fengsel, mestring og hverdagslivet
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan aktivitetsdeltakelse i fengsel bidra til å mestre hverdagslivet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel