Show simple item record

dc.contributor.advisorDybfest Eriksen, Adrian
dc.contributor.authorAskjer, Ida Margrethe
dc.date.accessioned2023-07-04T17:19:59Z
dc.date.available2023-07-04T17:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:97124243
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075786
dc.description.abstractStandhaftighet er evnen til å fortsette med en oppgave til tross for motgang, og veksttankesett er troen på at egne evner kan utvikles over tid. For å forklare hvorfor noen har lettere for å utvikle ferdigheter og blir eksperter uavhengig av intelligensskåre, kan standhaftighet og veksttankesett være viktige faktorer. Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom standhaftighet og veksttankesett. 671 deltakere besvarte en spørreundersøkelse, og svarene deres ble analysert gjennom en Spearman Rho korrelasjonsanalyse. Resultatene viser en sterk positiv korrelasjon mellom standhaftighet og veksttankesett r = .67, p < .001. Sammenhengen kan bidra til bedre forståelse for oppnåelse av læring, ferdighetsutvikling og ekspertise. Resultatene kan for eksempel benyttes for å forbedre læringsmiljøet på skoler. Videre forskning bør benytte og validere de nyutviklede skalaene. Viktigheten av lidenskap-fasetten av grit, for ferdighetsutvikling bør også undersøkes. Studien konkluderer med at det er en sammenheng mellom standhaftighet og veksttankesett.
dc.description.abstractPerseverance is the ability to continue with a task despite adversity, and growth mindset is the belief that one´s abilities can be developed over time. In order to explain why some people find it easier to develop skills and some becomes experts regardless og intelligence score, perseverance and growth mindset may be two important factors. The purpose of this study was to examine the relationship between perseverance and growth mindset. 671 participants answered a survey, and a Spearman Rho correlation analysis was used to examine the relationship between the variables. The results show a strong positive correlation between perseverance and growth mindset r = .67, p < .001. The correlation can contribute to a better understanding of the achievement of learning, skill development and expertise. The results can, for example, be used to improve the learning environment in schools. Further research should use and validate the newly developed scales. The importance of the passion facet of grit for skill development should also be explored. The study concludes that there is a strong correlation between perseverance and a growth mindset.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av sammenhengen mellom standhaftighet og veksttankesett
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record