Show simple item record

dc.contributor.advisorNordang. Kirsten
dc.contributor.authorChristensen Johnas Aslaksen
dc.contributor.authorStenseth Frida Jenny Linnea
dc.date.accessioned2023-07-01T17:19:31Z
dc.date.available2023-07-01T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139478172:147586110
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075162
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIntroduksjon: Gjennom bacheloroppgaven tar vi for oss samarbeid og teamarbeid sin påvirkning av nyutdannede sykepleieres kompetanse til å utføre oppgavene de blir satt ovenfor. Sykepleiers totale kompetanse blir omtalt som handlingskompetansen til sykepleier. Vi har operasjonalisert oppgaven gjennom problemstillingen: Hvilke faktorer i teamarbeid kan bidra til økt handlingskompetanse hos den nyutdannede sykepleier? Hensikten: Med oppgaven er å bidra til refleksjon rundt viktigheten av teamarbeid og vise til enkelte tiltak som kan bidra til økt handlingskompetanse innen teamarbeid. Økt handlingskompetanse blant sykepleierne antas igjen å bidra til økt pasientsikkerhet. Metode: metoden som skal brukes som basis for denne oppgaver er Litteraturstudie. Oppgaven er bygd opp etter de fire punkter som Aveyrad (2018) beskriver, med en problemstilling i den innledende delen av oppgaven. Deretter en metodedel hvor metoden for oppgaven gjennomgås en strukturert måte. Deretter presenteres funnene i søket. Dette ender opp i en drøftingsdel hvor de forskjellige funn drøftes opp mot hverandre. Videre skal det være kildekritikk av de presenterte funnene og annen anvendt litteratur (Aveyard, 2018). Hele prosessen skal gjøre oppgaven transparent og pålitelig for leser. Resultater: Gjennom oppgaven tar vi for oss 7 artikler som omhandler temaet med noe ulike vinklinger. Resultatene fra artiklene blir lagt frem og diskutert og vi presenterer avslutningsvis 8 faktorer som vurderes som essensielle for godt teamarbeid og som igjen vil bidra til å øke handlingskompetansen hos den nyutdannede sykepleier. Konklusjon: Disse faktore Gjensidig tillit, direkte øvelse, ledelse/evnen til lederskap, team orientering, gjensidig monitorering, Back-up adferd , Felles mentale modeller og tilpasningsevne. Ved å have fokus på å utvikle sig rundt disse faktorer. Vil have en postiv effekt på handlingskompetansen i teamarebide.
dc.description.abstractIntroduction: In this bachelor's thesis, we address the influence of collaboration and teamwork on the competence of newly graduated nurses to carry out the tasks they are faced with. The overall competence of nurses is referred to as their nursing competency. We have operationalized the thesis through the research question: Which factors in teamwork can contribute to increased nursing competency among newly graduated nurses? Purpose: The purpose of this thesis is to contribute to reflection on the importance of teamwork and to highlight certain measures that can enhance nursing competency within teamwork. Increased nursing competency among nurses is assumed to contribute to improved patient safety. Method: The method to be used as the basis for this thesis is a literature review. The thesis is structured according to the four points described by Aveyard (2018), with a research question in the introductory part of the thesis. Then follows a methodology section where the method for the thesis is discussed in a structured manner. The findings of the research are then presented. This leads to a discussion section where the various findings are discussed in relation to each other. Furthermore, there will be critical evaluation of the presented findings and other relevant literature (Aveyard, 2018). The entire process aims to make the thesis transparent and reliable for the reader. Results: Throughout the thesis, we examine 7 articles that address the topic from slightly different perspectives. The results from the articles are presented, discussed, and ultimately, we present 8 factors that are considered essential for effective teamwork and that will contribute to increasing the nursing competency of newly graduated nurses. Conclusion: These factors include mutual trust, direct practice, leadership/leadership skills, team orientation, mutual monitoring, backup behaviour, shared mental models, and adaptability. By focusing on developing these factors, there will be a positive effect on nursing competency in teamwork.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHANDLINGSKOMPETANSE OG TEAMARBEIDE FOR DEN NYE SYKEPLIER
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record