Show simple item record

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorHedenstad, Julie
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:51Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:50634879
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074973
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan en kan jobbe forebyggende mot unge jenters utvikling av rusmiddellidelser. Dette er et felt som utvikles i takt med samfunnet, og som stadig dukker opp både i politikken og i private debatter. På denne måten endrer også rusproblematikken seg, og utviklingen vi ser i samfunnet i dag viser til et økt behov for mer kunnskap og innsikt i hvordan å jobbe forebyggende for utvikling av slik problematikk. Oppgaven viser til hvordan forskning på jenters mentale helse, oppvekst- og familieforhold og sosiale-og miljømessige faktorer har sammenheng med deres utvikling av rusmiddellidelser. Forskningen viser også til at man som ung er ekstra sårbar for rusmiddellidelser da man fortsatt er i utvikling, og rusbruk i ung alder kan dermed påvirke dette i negativ forstand. På tross av at jenter og gutter deler en del risikofaktorer knyttet til rus, er det en del gjengående kjønnsspesifikke faktorer hos jenter. På tross av dette har det vært lite satsning på kjønnsspesifikk forebygging. En sentral del av det rusforebyggende arbeidet er å kunne se forbi selve rusen og se hele mennesket. Dette fordi rusforebygging omhandler så mye mer enn bare det narkotiske stoffet. Det handler ofte om å bedre livskvalitet og livssituasjon, og fremme det positive like mye som å hindre det negative. På bakgrunn av forskning skal denne oppgaven belyse viktigheten av kjønnsspesifikt rusforebyggende arbeid for unge jenter, og hvilke muligheter og begrensinger som ligger innenfor dette.
dc.description.abstractThis assignment is about how to work preventively against young girls developing substance abuse disorders. This is a topic that is evolving in line with society and is often discussed in both politics and in private debates. As a result, substance abuse issues are also changing, and the development we see in society today indicates an increased need for more knowledge and insight into how to work preventively against such issues. The assignment refers to how research on girls' mental health, upbringing and familysituations, and social and environmental factors are related to their development of substance abuse. Research also shows that young people are particularly vulnerable to substance abuse disorders as they are still developing, and substance use at a young age can therefore have a negative impact. Even though girls and boys share some riskfactors related to substance use, there are some gender-specific factors for girls. However, there has been little focus on gender-specific prevention. A central part of substance abuse preventionwork is being able to look beyond the drug use itself and see the person behind. This is because substance abuse prevention involves so much more than just the substance itself. It often involves improving quality of life and life situations, and promoting the positive as much as preventing the negative. This assignment is based on research on this topic to highlight the importance of gender-specific, substance abuse preventionwork for young girls, and the opportunities and limitations within this.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsspesifikk rusforebygging for unge jenter - ønsketenking eller realitet?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record