Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKvello, Øyvind
dc.contributor.authorNybø, Ingrid Pettersen
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:38Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:51443143
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074960
dc.description.abstractFormålet med denne bacheloroppgaven er å få en bredere forståelse for hvordan en sosialarbeider i barneverntjenesten kan bruke kunnskap om resiliens i arbeid med barn og unge som er utsatt for vold i nære relasjoner. Resiliens kan forstås som et individs gode fungering til tross for eksponering av risiko. Forskning viser at mange barn opplever vold i nære relasjoner, og dette kan omtales som et samfunnsproblem.Vold i nære relasjoner har mange konsekvenser og kan påvirke utviklingen til et individ i negativ retning. På bakgrunn av dette har det vært et ønske å kartlegge hvilke faktorer som kan føre til resiliens hos denne gruppen. Som sosialarbeider kan det være nyttig å ha kunnskap om resiliens, da denne kunnskapen kan gi et bedre grunnlag for å styrke positive sider ved barn og unge, samt deres familier. Metoden som er brukt i denne oppgaven er litteraturstudier, som har blitt gjennomført ved å søke systematisk etter relevant litteratur i databaser i tillegg til bruk av fagbøker. Oppgaven tar for seg hva resiliens er og hvilke faktorer som kan føre til resiliens. Mange fagpersoner forstår resiliens på bakgrunn av risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer. Beskyttelsesfaktorer kan deles inn på individ, familie og samfunnsnivå. Funn fra litteratursøket viser til at jo flere beskyttelsesfaktorer barnet eller ungdommen har, jo større er sjansen for å bygge resiliens. Sosialarbeideren i barneverntjenesten kan jobbe med å styrke de allerede eksisterende beskyttelsesfaktorene, men også iverksette hjelpetiltak som kan bidra til denne utviklingen.
dc.description.abstractThe purpose of this bachelor`s thesis is to gain a broader understanding of how a social worker in the child welfare service can use knowledge of resilience in work with children and youth who are exposed to violence in close relationships. Resilience can be understood as an individual`s good functioning despite exposure to risk. Research shows that many children experience violence in close relationships, and this can be referred to as a societal problem. Violence in close relationships has many consequences, and can affect the development of an individual in a negative direction. Based on this, there has been a desire to map which factors that can lead to resilience within this group. As a social worker, it can be useful to have knowledge about resilience, as this knowledge can provide strengthening of positive aspects of children and youth, and their families. The method used in this thesis is literature studies, which have been carried out by systematically searching for relevant literature in databases and also use of course books. The assignment examines what resilience is and which factors that can lead to resilience. Many professionals understand resilience in terms of risk and protective factors. Protective factors can be divided into a individual, family and community level. Findings from the literature search shows that the more protective factors the child or youth has, the greater is the chance of building resilience. A social worker in the child welfare service can focus on working with strengthening the already existing protective factors, but also implement remedial measures that can contribute to this development.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleResiliens hos barn og unge som er utsatt for vold i nære relasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel