Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeyda, Julia
dc.contributor.authorAbney, Emma
dc.date.accessioned2023-06-30T17:22:18Z
dc.date.available2023-06-30T17:22:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204060:65181304
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074944
dc.description.abstract"Jennifer's Body" er en skrekk-komedie fra 2009 regissert av Karyn Kusama. Ved den opprinnelige utgivelsen fikk filmen negative anmeldelser som kritiserte dens narrativ, dialog og skuespill. Nesten ti år senere, i 2018, ble "Jennifer's Body" klassifisert som en kultklassiker. Målet mitt med denne analysen er å forstå nærmere hva som førte til dens mislykkede utgivelse og senere gjenoppstandelse. Metoden min i denne analysen var å forstå hvem filmens tiltenkte publikum var, og hvem den ble markedsført mot. Videre studerte jeg den sosio-kulturelle konteksten for filmens utgivelse og gjenoppstandelse. Derfor er analysen min delt inn i fire seksjoner: 1. målgruppen for filmen versus markedsføringen. 2. Filmens mottakelse og filmkritikere innenfor Hollywood. 3. Voldtekt-hevn-sjangeren. 4. Feminisme. Resultatene indikerer at den opprinnelige mislykkede mottakelsen skyldtes dårlig markedsføring og misforståtte framstillinger i filmen. I tillegg var den senere gjenoppstandelsen i stor grad på grunn av #MeToo-bevegelsens effekt på voldtekt-hevn-sjangeren og fjerde bølge feminisms forståelse av seksuell vold.
dc.description.abstract"Jennifer’s Body" is a 2009 horror-comedy directed by Karyn Kusama. At its initial release the film received unfavorable reviews criticizing its narrative, dialogue, and acting. Nearly ten years later in 2018 "Jennifer’s Body" was classified as a cult classic. My aim in this analysis is to further understand both what lead to its failed release and its later revival. My method in this analysis was understanding who the films intended audience was, and who it was marketed towards. Furthermore, I studied the sociocultural context of the films release and revival. Thus my analysis is divided in four sections: 1. target audience of the film versus the marketing. 2. The films reception and film critics within Hollywood. 3. The rape-revenge genre. 4. Feminism. The results indicate that the initial failed reception stemmed from bad marketing and. misunderstood depictions and portrayals in the film. Additionally, the later revival was largely due to the effect the #MeToo movement had on the rape-revenge genre, and fourth-wave feminisms understanding of sexual violence.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleJennifer's Body: A Horror in Bad Marketing
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel