dc.contributor.advisor | Koren, Aleksander | |
dc.contributor.author | Beddari, Kasper Meland | |
dc.date.accessioned | 2023-06-30T17:22:14Z | |
dc.date.available | 2023-06-30T17:22:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:137204060:72572547 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074941 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan stillhet brukes på ulike måter for å skape spenning og til å fortelle historien i den psykologiske thrilleren Shutter Island (Scorsese 2010). Det er gjort litteraturstudier på stillhet og en nærmere analyse av filmen med utgangspunkt i relativ, selektiv og subjektiv stillhet. Det undersøkes hvordan brudd og pauser utnyttes for å skape kontraster både mellom scener og i musikk. Samtidig ser studien nærmere på hvorfor stillhet noen ganger oppleves ubehagelig på film. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis examines how silence is used in different ways to create tension and to tell the story in the psychological thriller Shutter Island (Scorsese 2010). Literature studies have been carried out on silence and a closer analysis of the film based on relative, selective and subjective silence. It examines how breaks and pauses are used to create contrasts both between scenes and in music. At the same time, the study takes a closer look at why silence sometimes is perceived as uncomfortable in film. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Lyden av stillhet | |
dc.type | Bachelor thesis | |