dc.contributor.advisor | Andersen, Anna Ulrikke | |
dc.contributor.author | Trosholmen Skurdal, Herman | |
dc.date.accessioned | 2023-06-30T17:21:47Z | |
dc.date.available | 2023-06-30T17:21:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:137204060:72631603 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3074919 | |
dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven har hensikten å utforske hvordan film kan representere arkitektur, for så å reflektere over hvordan representasjonen kan forstås som et minne. Ved å analysere en scene fra A Clockwork Orange (Kubrick 1971) gjør oppgaven rede på hvordan Kubrick manipulerer et nytt boligområdet til å virke dystopisk. Videre reflekter oppgaven rundt hvordan denne manipulasjonen kan forstås som et minne. Oppgavens teoretiske grunnlag tar utgangspunkt i teorier innen både film og kunsthistorie. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis aims to explore how film represents architecture, followed by a reflection on how this representation can be understood as a memory. The paper looks at how Stanley Kubrick manipulates an estate under construction to have a dystopian feel through analysing a scene from the film A Clockwork Orange (Kubrick 1971). Then the paper reflects on how this manipulation can be understood as a memory. The thesis is based on theories from both film and art history. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | FRA UTOPI TIL DYSTOPI: KUBRICKS FORBANNELSE | |
dc.type | Bachelor thesis | |