Show simple item record

dc.contributor.advisorAndersen, Anna Ulrikke
dc.contributor.authorTrosholmen Skurdal, Herman
dc.date.accessioned2023-06-30T17:21:47Z
dc.date.available2023-06-30T17:21:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204060:72631603
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074919
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven har hensikten å utforske hvordan film kan representere arkitektur, for så å reflektere over hvordan representasjonen kan forstås som et minne. Ved å analysere en scene fra A Clockwork Orange (Kubrick 1971) gjør oppgaven rede på hvordan Kubrick manipulerer et nytt boligområdet til å virke dystopisk. Videre reflekter oppgaven rundt hvordan denne manipulasjonen kan forstås som et minne. Oppgavens teoretiske grunnlag tar utgangspunkt i teorier innen både film og kunsthistorie.
dc.description.abstractThis bachelor thesis aims to explore how film represents architecture, followed by a reflection on how this representation can be understood as a memory. The paper looks at how Stanley Kubrick manipulates an estate under construction to have a dystopian feel through analysing a scene from the film A Clockwork Orange (Kubrick 1971). Then the paper reflects on how this manipulation can be understood as a memory. The thesis is based on theories from both film and art history.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFRA UTOPI TIL DYSTOPI: KUBRICKS FORBANNELSE
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record