“If You Look at Me, Who do I look at?” A close study of the film Blue is the Warmest Color (Kechiche 2013) and Portrait of a Lady on Fire (Sciamma 2019).
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3074916Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke samtidsfilmer med queer-innhold og avgjøre om de utfordrer de tradisjonelle måtene å betrakte Laura Mulveys konsept om den mannlige blikkteorien, kjent som "male gaze". I metodologidelen har jeg som mål å definere Mulveys konsept og anvende det i en analyse av Abdellatif Kechiches "Blå er den varmeste fargen" (2013). Jeg vil fokusere på hvordan Kechiche approprierer homofili i sitt verk og hvordan den mannlige blikket gjennomsyrer hele filmen. Deretter vil jeg sammenligne Kechiches arbeid med "Portrett av en kvinne i flammer" (2019) av Céline Sciamma og gjennomføre en nærlesning av utvalgte scener fra begge filmene ved hjelp av kvalitative analysemetoder for å tolke og undersøke representasjonen av queer begjær og intimitet, og om de forsterker eller utfordrer det tradisjonelle blikket. For å oppnå dette vil jeg først etablere en teoretisk ramme ved å gjennomgå relevant forskning om den mannlige blikket, feministisk filmteori og queer-teori. Litteraturgjennomgangen vil tjene som grunnlag for min analyse og som støtte for mine funn og konklusjoner innenfor den større diskursen om kjønn, seksualitet og kvinnelige/queer-representasjoner i film. Til syvende og sist vil metodologien i denne oppgaven gjøre det mulig for meg å kritisk undersøke hvordan Kechiche og Sciammas fremstilling av queerness opprettholder eller motvirker den mannlige blikket og bidrar til en bredere diskusjon om representasjonen av queer begjær i samtidsfilmer. The purpose of this essay is to investigate contemporary films with queer content and determine if they challenge the traditional ways of looking at Laura Mulvey's concept of the male gaze theory. In the methodology section, I aim to define Mulvey's concept and apply it to an analysis of Abdellatif Kechiche's Blue is the Warmest Color (2013). I will focus on how Kechiche appropriates homosexuality in his work and how the male gaze permeates the entire film. Next, I will compare Keichehe's work with Portrait of a Lady on Fire (2019) by Céline Sciamma and conduct a close reading of selected scenes from both films using qualitative analysis techniques to interpret and investigate the representation of queer desire and intimacy that reinforced or challenged the traditional look. To accomplish this aim, I will first establish a theoretical framework by reviewing relevant research on the male gaze, and feminist film theory, The literature review will serve as a foundation for my analysis and as support for my findings and conclusions within the larger discourse on gender, sexuality, and female/queer representations in film. Ultimately, the methodology of this essay will enable me to critically investigate how Kechiche and Sciamma's depiction of queerness perpetuates or resists the male gaze and contributes to a larger discussion on the representation of queer desire in contemporary films.