Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBatt-Rawden, Kari Bjerke
dc.contributor.authorJarberg, Adele Paulsen
dc.contributor.authorVildåsen, Cecilie Strande
dc.contributor.authorMolteberg, Cecilie Elisabeth
dc.date.accessioned2023-06-30T17:19:45Z
dc.date.available2023-06-30T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139477995:147579249
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074831
dc.description.abstractIntroduksjon: Denne studien har fokus på å innhente erfaringer og kunnskap om ergoterapeuters hverdag i spesialisthelsetjenesten rettet mot barn med dysmeli. Dette ved å vektlegge muligheter fremfor barrierer, for å oppnå en selvstendig og meningsfull hverdag. Metode: Studien legger vekt på kvalitativ tilnærming ved bruk av semistrukturerte individ intervjuer. Informantene besto av fem kvinnelige ergoterapeuter fra spesialisthelsetjenesten. Resultat: Hovedtemaene som ble vektlagt i studien er: 1) Ergoterapeutens rolle og erfaringer, 2) Normalisering av hverdagen og 3) Tilrettelegging, tilpasning og hjelpemidler. Resultatene tilsier at det er viktig å bevisstgjøre barn med dysmeli, og deres nettverk om hvilke aktivitetsmuligheter som finnes i samfunnet. Dette ved å gi kunnskap og synliggjøre ressurser som kan muliggjøre en aktiv, selvstendig og deltakende hverdag. Konklusjon: Det kom frem i studien at barn med dysmeli klarer seg like fint som andre barn i hverdagen, både med og uten hjelpemidler og tilrettelegging. Dette ved at barn med dysmeli er en ressurssterk og løsningsorientert gruppe. Det viktigste er at barnets meninger og ønsker står sentralt, slik at de kan få en meningsfull hverdag.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErgoterapeutens rolle og erfaringer knyttet til barn med dysmeli i spesialisthelsetjenesten
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel