Show simple item record

dc.contributor.advisorRobbins-Spoonas, Rhonna
dc.contributor.authorLillevik, Sandra Dønnem
dc.date.accessioned2023-06-28T17:19:24Z
dc.date.available2023-06-28T17:19:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145064670:15579073
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074107
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractUtviklingen av den gotiske romanen fra slutten av 1800-tallet til i dag kan observeres gjennom moderne skjønnlitteratur for ungdom og unge voksne. Gotisk fiksjon har historisk sett vært utfordrende å definere da den skjer i en diffus tidsperiode hvor reaksjoner mot ulikheter fra samfunnet ble sett på som et negativt trekk i den viktorianske perioden. Effekten av å være kontrasterende historisk sett, skaper en interessant diskusjon om hvordan fortiden påvirker nåtiden innenfor litteratur. Emily Brontës Wuthering Heights (1847) og Mary Shelleys Frankenstein (1831) representerer de gotiske elementene fra det tidlige nittenårhundre som fortsetter å vedvare innenfor skjønnlitteratur for ungdom og unge voksne, gjennom eksempel av April Genevieve Tucholkes Between the Devil and the Deep Blue Sea (2013) og Madeleine Rouxs The Book of Living Secrets (2022). Gjennom sammenligning av de fire romanene kommer flere tradisjonelle gotiske elementer frem. Romanene deler likheter når det kommer til det naturlige landskapet, værets konsekvens, gotisk arkitektur, gotiske karakterer og overnaturlige monstre. Sammenhengen mellom gotisk fiksjon og moderne skjønnlitteratur for ungdom og unge voksne kan hjelpe til med å forstå hvordan gotiske romaner utvikler seg i en ny tid innenfor en annen sjanger. Masteroppgaven utforsker sammenhengen mellom to sjangre ved bruk av sammenlignbare gotiske elementer som definerer sjangeren på slutten av 1800-tallet og begynnelsen på 1900-tallet.
dc.description.abstractThe evolution of Gothic fiction from the late eighteenth century to today can be observed through contemporary Young Adult fiction. Gothic fiction has historically been challenging to define as it pertains to a diffuse period of time where reactions towards divergence were regarded as a negative trait of the Victorian Era. The historically contrasting effect of Gothic fiction conceives an intriguing discussion of how the past affects the present in literature. Emily Brontë’s Wuthering Heights (1847) and Mary Shelley’s Frankenstein (1831) represent the early nineteenth-century Gothic elements that continue to persist within Young Adult fiction, exemplified by April Genevieve Tucholke’s Between the Devil and the Deep Blue Sea (2013) and Madeleine Roux’s The Book of Living Secrets (2022). Through comparison of the four novels, several traditional Gothic elements emerge. The settings of the novels share similarities regarding natural landscape, weather implications, Gothic architecture, Gothic characters, and supernatural monsters. The correlation between Gothic fiction and contemporary Young Adult fiction can aid in understanding how Gothicism transforms and evolves in a new time within a different genre. The master’s thesis explores the connection between the two genres through the use of comparable Gothic elements that constructed the genre in the late eighteenth century and the early nineteenth century.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Reinvention of the Gothic in Contemporary Young Adult Fiction – A Comparison of Nineteenth-Century Gothic Novels Frankenstein (1831) and Wuthering Heights (1847) in contrast to Contemporary Young Adult Novels Between the Devil and the Deep Blue Sea (2013) and The Book of Living Secrets (2022)
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record