Show simple item record

dc.contributor.advisorJuberg, Anne
dc.contributor.authorHelgetveit, Stina
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:53Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:64643458
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073784
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Statistikk og forskning tyder på at rus er et økende sosialt problem både på globalt og nasjonalt nivå. Det er en kompleks tematikk, ergo vil årsaksbilde være minst like omfattende. Denne oppgaven skal belyse hvordan ulike faktorer i nærmiljøet kan spille en rolle for utvikling av et rusproblem hos unge. Med dette som grunnlag peker oppgaven på at foreldrestil kan påvirke og fremkalle et rusmisbruk hos barnet, der de autoritative, demokratiske, foreldrene ser ut til å redusere risikoen for utvikling i størst grad. Det viser seg også, i forbindelse med foreldre, at det er en sammenheng mellom genetiske og miljømessige faktorer, og at disse må ses i sammenheng. Oppgaven tar i hovedsak utgangspunkt i læringsteori og stemplingsteori. Det fremtrer at læringsteori og observasjon har essensiell betydning for rusatferd hos unge. Både barn og ungdom lærer av andre, og de som blir eksponert for rusmidler i nærmiljøet vil ha større sannsynlighet for å ty til det selv. Stemplingsteorien påvirker på en annen måte, og viser at det å sette en negativ merkelapp på unge kan føre til utvikling av et rusproblem som en form for motstand. Samtidig er diskusjonen mellom den kollektive, samfunnsbaserte drikkekulturen, versus drikkepress fra nære venner sentrale perspektiver i oppgaven. Dette presset, med mer, kan også bidra til stress i ungdomstiden, og en måte å stabilisere dette stresset på kan være å ruse seg.
dc.description.abstractAbstract Statistics and research indicate that drug addiction is an increasing social problem, both at the global and national level. It is a complex topic; therefore, the causal picture is going to be accordingly comprehensive. This thesis will focus on how various factors in the local environment can play a role in the development of a drug problem among young people. With this in mind, the thesis points out that parenting style can influence and induce substance abuse among the child, where the authoritative, democratic, parents seem to reduce the risk of development the most. It also turns out that there is a connection between genetic and environmental factors, and that these must be seen in relation to this discussion. The thesis is mainly based on learning theory and labelling theory. It appears that learning theory and observation are of essential value on drug behavior for young people. Both children and young people learn from others, and those who are exposed to drugs in their local environment will be more likely to use drugs themselves. The labelling theory affects people in a different way and shows that putting a negative label on young people can lead to the development of a drug problem as a kind of resistance. At the same time, the discussion about the relation between the collective, society-based drinking culture, and pressure from close friends are central perspectives in this thesis. This pressure can also contribute to stress in adolescence, and one way to stabilize this stress can be to use drugs.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleRusproblematikk hos unge: Nærmiljøet som årsak til avhengighet
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record