Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWilson, Samita
dc.contributor.authorKruk, Lukasz Adam
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:47Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146720930:21909503
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073777
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker problemstillingen: «Hvilken påvirkning har digital mobbing på velvære til barn og ungdom i alderen 13-19 år, og hvordan kan profesjonsutøvere forebygge eller bidra til minimering av digital mobbing?» Mobbing og digital mobbing anses i denne oppgaven som et samfunnsproblem, der konsekvensene av mobbing ofte fører med seg langvirkende negative psykiske og somatiske konsekvenser. Oppgavene undersøker mekanismene bakk mobbing, mobbere, mobbeofrene og konsekvensene som kan komme frem ved dette gir oss et bedre utgangspunkt for muligheten til å forebygge denne atferden. Denne oppgaven drøfter mulige løsninger som kan brukes til å forebygge digital mobbing, samt diskutere fordeler og ulemper av disse tiltak. Oppgaven diskuterer følgende tiltak: opplysning om mobbing fra barnet, innsamle dokumentasjon, rapportering til Politiet, hjelp til å slette ting på nettet, ikke svar på mobbemeldinger, blokkering av meldinger og mobberen på sosiale medier. Denne oppgaven konkludere at tiltakene er effektive i større grad, men innebærer utfordringer i hver sitt tilfelle.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis examines the issue: "What impact does digital bullying have on the well-being of children and adolescents aged 13-19, and how can socialworkers prevent or contribute to the minimization of digital bullying?" Bullying and digital bullying are considered in this thesis as a social issue, where the consequences of bullying often lead to long-lasting negative psychological and somatic consequences. The assignment examines the mechanisms behind bullying, bullies, victims of bullying and the consequences that may arise from this, giving us a better starting point for the possibility of preventing this behaviour. This thesis discusses possible solutions that can be used to prevent digital bullying, as well as discussing the advantages and disadvantages of these measures. The paper discusses the following measures: information about bullying from the child, collecting documentation, reporting to the police, help to delete things online, not responding to bullying messages, blocking messages and the bully on social media. This thesis concludes that the measures are effective to a greater extent, but involve challenges in each case.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTiltak mot digital mobbing hos barn og ungdom
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel