Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvorsen, Terje Jostein
dc.contributor.authorSundt, Siri Helene Hansen
dc.date.accessioned2023-06-27T17:20:26Z
dc.date.available2023-06-27T17:20:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146306513:34124769
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073760
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven handler om miljøterapi og ungdom med spiseforstyrrelser. Oppgaven har som hensikt å svare på om man kan bruke en mentaliseringsbasert tilnærming i det miljøterapeutiske arbeidet med ungdom med spiseforstyrrelse. Oppgaven inneholder teori om miljøterapi, mentalisering, spiseforstyrrelse og ungdomshjernen. Metoden for oppgaven er litteraturstudie. Litteraturen i oppgaven er funnet ved søk i databasen «Oria», og det er også benyttet tidligere pensumbøker fra bachelorstudiet barnevernspedagog ved NTNU. Problemstillingen drøftes i lys av teorien som er presentert, sammenhenger i teorien og fordeler og ulemper. Oppgavens drøftelse viser til at man kan bruke en mentaliseringsbasert tilnærming med forbehold om en god forståelse av mentalisering, spiseforstyrrelser og miljøterapi, og at man evner å sette dette i sammenheng. Tilnærmingen stiller store krav til miljøterapeuten og man må ta hensyn til at ungdommen ikke kan bli frisk ved å kun bruke denne tilnærmingen.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis is about milieu therapy and teens with eating disorders. The aim of the paper is to answer whether a mentalisation-based approach can be used in milieu therapeutic work with teens with eating disorders. The thesis contains theory about milieu therapy, mentalisation, eating disorders and the adolescent brain. The method for the thesis is literature study. The literature in the thesis was found by searching the "Oria" database, and previous syllabus books from the bachelor's program in child welfare education at NTNU were also used. The issue is discussed in the light of the theory that has been presented, connections in the theory and advantages and disadvantages. The assignment's discussion shows that you can use a mentalisation-based approach, subject to a good understanding of mentalisation, eating disorders and milieu therapy, and that you are able to put this into context. The approach places great demands on the milieu therapist and one must take into account that the teen cannot recover by using only this approach.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKan man bruke en mentaliseringsbasert tilnærming i miljøterapeutisk arbeid med barn og unge med spiseforstyrrelser?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel