En kvalitativ studie om norske audiografers opplevelser og erfaringer med etterutdanning og faglig oppdatering
Abstract
Formål: Studiens formål var å utforske norske praktiserende audiografers tanker ogmeninger rundt etterutdanning og faglig oppdatering.
Metode: For å belyse problemstillingen ble det benyttet kvalitativ forskningsmetode med semistrukturerte intervju. Det var totalt 6 deltakere som ble intervjuet, og det ble benyttet systematisk tekstkondensering under analyseringen av datamaterialet.
Resultat: En fellesnevner for deltakerne var at de tenkte på ordet etterutdanning som noe som skal bygge videre på den kunnskapen man har fra før av. Etterutdanningsmessene opplevdes av alle deltakerne å være en felles arena og møteplass, med mulighet for å diskutere fag og problemstillinger. De fleste av deltakerne opplevde det som vanskelig å lete frem til forskning på egenhånd. Det ble nevnt av noen deltakere at en mastergradutdanning i dag ikke er relevant, på grunn av at en høyere grad ikke fører til høyere lønn eller ansettelse. Deltakerne opplevde leverandørenes rolle som viktig når det kom til etterutdanning. Alle deltakerne opplevde det som en ulempe at Norge ikke har direkte lovfestede krav til etterutdanning, spesielt på bakgrunn av fagområdets raske utvikling. De fleste deltakerne opplevde tilrettelegging fra arbeidsplassen når det kom til kurs og faglig oppdatering, men at økonomien noen ganger kunne sette en stopper for deltakelse for noen av deltakerne.
Konklusjon: Studien konkluderer med at norske audiografer opplever etterutdanningsmulighetene sine som mangelfulle. Tross tilgjengelighet på leverandørkurs, er det både økonomisk og geografisk krevende for audiografer i Norge å få tilgang til god faglig oppdatering. Tilgjengelige kurs og seminarer med faglig fokus oppleves å ha god utnytteverdi, om det er mulig å delta. Norske audiografer benytter seg i større grad av lettere tilgjengelige informasjonskilder som blant annet selvstudier, kollegaer og profesjonsspesifikke fora. Det viser seg i tillegg at høreapparatleverandører blir ansett som en viktig informasjonskilde, både for kursing og direkte spørsmål. Objectives: The purpose of this study was to explore Norwegian practicingaudiologists’ thoughts and opinions on continuing education.
Method: To investigate this topic, a qualitative case study was conducted. A total of 6 participants were interviewed with the method of semi-structured interviews. Systematic text condensation was used as an approach for further analysis of the data collected.
Results: Every participant thought of the word continuing education as something that can increase the knowledge they already possess. They thought continuing education fairs to be a common arena and meeting place, with opportunities to discuss different subjects and issues. Most of the participants found it difficult to do research on their own. It was mentioned by some participants that the master ́s degree in audiology is not that relevant today, since a higher degree does not necessarily lead to a higher salary or increased chance of employment. The participants experienced the hearing aid distributors’ contribution to continuing education to be of great importance. None of the participants had experienced ethical dilemmas related to sponsored courses. Considering the rapid development of the audiological field, every participant experienced Norway’s lack of direct statutory requirements for continuing education as a disadvantage. Most participants experience workplace facilitation when it comes to courses and continuing education, but economic challenges can sometimes be a barrier for participation.
Conclusion: The study found that Norwegian audiologists experience their continuing education possibilities to be deficient. Geographic challenges were found in context with access to continuing education, despite the availability of courses from the hearing aid distributors. Availability of courses and seminars with professional focus is experienced to give a useful value if participation is possible. Norwegian audiologists mostly utilize easier available sources of information such as self-studies, colleagues, and profession- specific forums. It also turns out that hearing aid distributors are considered important sources of information, both for courses and direct questions.