Show simple item record

dc.contributor.advisorNagaraj, Vinay Swarnalatha
dc.contributor.authorHammerstad, Kaja Helen Olsen
dc.contributor.authorIsaksen, Anna Hundeide
dc.date.accessioned2023-06-23T17:20:00Z
dc.date.available2023-06-23T17:20:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146310594:72519490
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072980
dc.description.abstractIntroduksjon: Grunnskolelærere i 1.-7. klasse eksponeres for mye støy i løpet av arbeidsdagen, som kan føre til helseplager. Det er derfor viktig at lærerne er bevisste på støyeksponering og ulike tiltak som kan forbedre akustikken i klasserommet. Etterklang kan påvirke signalet og utydeliggjøre taleoppfattelsen. Lydutjevningsanlegg er et tiltak som øker signal/tale nivået, og vil dermed forbedre signal-støy-forholdet i klasserommet. Formål: Studien har som formål å undersøke grunnskolelæreres opplevelse av støy i klasserom, og deres kjennskap og holdninger til bruk av lydutjevningsanlegg i Norge. Metode: Studien bruker kvantitativ forskningsmetode gjennom spørreundersøkelse, og har innhentet deltakere via e-post ved forskjellige grunnskoler i Norge. Totalt svarte 61 respondenter på spørreundersøkelsen. Resultat: Respondentene i denne undersøkelsen opplever betraktelig høyere støynivå fra elevene under gruppearbeid og diskusjon. I motsetning til undervisningsaktiviteter som selvstendig arbeid, når læreren underviser, og støy fra tekniske installasjoner og utenfra. 55,7% av respondentene opplever å måtte heve stemmen for å overdøve elevene i klasserommet. Likevel er det omtrent lik fordeling av respondentene som vet hva lydutjevningsanlegg er (52,5%), enn som ikke vet hva det er (41%). I tillegg til at omtrent halvparten (45,9%) ikke har benyttet lydutjevningsanlegg før. Av de som har benyttet lydutjevningsanlegg, opplevde 39,3% forbedring av lydforholdene i klasserommet, mens kun 1,6% av respondentene opplevde ikke forbedring. På en annen side, hadde 86,9% følt seg komfortable med å bruke lydutjevningsanlegg i klasserommet dersom det var en elev som hadde hatt behov for det, 1,6% hadde ikke følt seg komfortabel, mens 11,5% er usikre. 75,4% hadde også følt seg komfortabel med å bruke lydutjevningsanlegg i klasserommet selv om man ikke har en hørselshemmet elev til stede, 3,3% hadde ikke følt seg komfortabel, og 21,3% var usikre. Konklusjon: Grunnskolelærere i Norge opplever støy i klasserommet fra elevene, særlig under gruppearbeid og diskusjon. Mange av lærerne har aldri hørt om lydutjevningsanlegg, men samtidig er flertallet av respondentene positive til å anvende det i klasserommet uavhengig om eleven har hørselsnedsettelse eller ikke.
dc.description.abstractIntroduction: Primary school teachers are subjected to high amounts of noise exposure during their workday, which can cause health issues. As a result, it is critical that teachers are aware of their exposure and the various measures that can be implemented to improve classroom acoustics. Reverberation can distort the signal and make speech perception difficult. Sound-field amplification systems are a method to increase the signal/speech level, and improve the signal-to-noise ratio in the classroom. Purpose: The study aims to investigate how elementary school teachers in Norway perceive noise in the classroom and their familiarity and attitudes towards the use of sound-field amplification systems. Method: The study employs quantitative research methods in the form of an electronic survey, with participants recruited via email from various elementary schools throughout Norway. The survey was completed by 61 people. Results: In this study, respondents reported significantly higher noise levels from students during group work and discussion. This is compared to independent work and blackboard teaching, as well as noise from technical installations and outside. In order to drown out the students in the classroom, 55.7% of respondents feel the need to raise their voices. However, there is almost an equal distribution of respondents who are familiar with sound-field amplification systems (52.5%) versus those who are not (41%). Furthermore, nearly half (45.9%) have never used this system before. 39.3% of those who have used this aid reported an improvement in the sound conditions in the classroom, and only 1.6% reported no improvement. However, 86.9% would feel comfortable using this system if a student required it, 1.6% would not, and 11.5% were unsure. Even if no hearing-impaired students are present, 75.4% would feel comfortable using the system, 3.3% would not, and 21.3% are unsure. Conclusion: Noise in the classroom can be challenging for primary school teachers in Norway, especially during group work and discussions. Many teachers have never heard of sound-field amplification systems before, but most respondents are enthusiastic about using them in the classroom. This is regardless of whether the student has a hearing impairment.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGrunnskolelæreres opplevelse av støy i klasserom, og deres kjennskap og holdninger til lydutjevningsanlegg i Norge
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record