Modellering av språklæring og integrering - En kvalitativ studie om migranters eget syn på norsk språkkurs, og på hvordan norskspråklige ferdigheter påvirker deres integrering i Norge
Abstract
Denne studien er basert på et antropologisk feltarbeid utført ved en privat språkskole i Midt-Norge, med varighet fra mars til september i 2022. Oppgaven har et hovedfokus på migranterfaring i sammenheng med norsk språktilegnelse, og inkluderer påvirkningen og sammenhengen mellom mikronivåer og makronivåer i samfunnet, hvordan individer påvirker strukturer og hvordan samfunnet påvirker aktørene.
Ved å analysere etnografisk praksis på mikronivå, blir disse videre sett på i forhold til hvordan disse er påvirket av samfunnsmessige aspekter. Hvordan påvirker norskspråklige ferdigheter migranters liv i Norge? Dette spørsmålet er grunnpilaren i denne oppgaven, og er noe jeg kontinuerlig knytter min diskusjon tilbake til gjennom empiri og teori. Språkets sosialiserende praksiser blir diskutert sammen med forholdet mellom det å lære seg et nytt språk simultant med å lære seg om de mange kulturelle kodene som er fremtredende i det nye samfunnet som migranten har ankommet. Den gjennomgående argumentasjonen i denne oppgaven er knyttet kompleksiteten ved et samfunns tilhørende språk og kultur. Språk og kultur blir drøftet ut ifra et utgangspunkt der de kan fungere som både inkluderende og ekskluderende praksiser. Dette blir videre sett på sammen med en problematisering av verdien likeverd, som jeg argumenterer for at er en «norsk verdi» som har en betydelig plass i den norske integreringspraksisen. Spørsmål knyttet identitet og selvbevissthet blir også brukt i denne oppgaven, sammen med en diskusjon rundt majoritetens makt overfor det enkelte individ i samfunnet. Tematikk som har fått mye plass i oppgaven er «motivasjon» og «motsigelser», som begge er knyttet opp imot migrantenes deltakelse i norsk språkkurs. Begge disse begrepene ses i lys av forholdet mellom språk og sosiale relasjoner, samt hvordan norskspråklige ferdigheter kan påvirke følelsen av tilhørighet, tilgang på ulike kapitalformer og sosial mobilitet i det norske samfunnet. This study is based on anthropological fieldwork carried out at a private language school in central Norway, from March to September in 2022. This assignment has the main focus of migrant experiences in the context of Norwegian language acquisition including consideration of the influence and connections between micro-levels and macro-levels in society, how individuals influence structures and how society influences the actors.
Analyzing ethnographic practice at a micro-level enables a much needed perspective on how language learning is influenced by societal aspects for example regarding integration. How does Norwegian language skills affect migrants’ lives in Norway? This question is one of the cornerstones of this thesis that I continuously address through empirical work and theory. The socializing practices of language are discussed together with the relationship between learning a new language simultaneously and learning about the many cultural codes prominent in the new society in which migrants arrive. The overall argumentation in this thesis is related to the complexity of a society’s associated language and culture. Language and culture are discussed from a starting point where they can function as both inclusive and exclusionary practices. This is further looked at together with a problematization of the value equality, which I argue is a Norwegian value that has a significant place in Norwegian integration practice. Questions related to identity and self-awareness are also used in this thesis, together with a discussion about the power of the majority over the individual in society. Themes that have received a lot of space in the thesis are «motivation» and «contradictions», both of which are linked to the migrants’ participation in Norwegian language courses. These concepts are seen in the light of the relationship between language and social relations, as well as how Norwegian language skills can affect a sense of belonging, access to various forms of capital and social mobility in Norwegian society.