Show simple item record

dc.contributor.advisorLøfaldli, Eli
dc.contributor.authorStaven, Ingvild
dc.date.accessioned2023-06-21T17:19:14Z
dc.date.available2023-06-21T17:19:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145063694:22796191
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072521
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven utforsker hvordan Jane Austens Northanger Abbey fungerer som en lesning av det gotiske gjennom å overføre innholdet i den gotiske romanen til dagliglivet, derigjennom klarlegges kvinners posisjon i 1700-tallets patriarkalske samfunn. Oppgaven er en analyse av hvordan Catherine Morland i Austens roman leser det gotiske, hvordan hun legger de gotiske tropene i Ann Radcliffes romaner oppå hennes tolkning av mennesker og steder hun møter i det virkelige liv. Min analyse viser at hennes lesning av mennesker og miljøer, gjennom en gotisk ramme, tydeliggjør kjønnsdelingen av samfunnet og hjelper Catherine med forstå motivene til folk hvis fremtoning er mindre åpen enn hennes egen. Slik fungerer Northanger Abbey som en utforskning av samtidens kjønnsroller og kvinners rolle i samfunnet. Gjennom romanens fremstilling av Catherine som kvinnelig leser setter Austen fokus på hvordan datidens syn på lesemåter og lesningens påvirkning var knyttet til oppfatning om kjønnsroller. Kvinnelige lesere ble gjerne sett på som for lettpåvirkelige og med stor fare for å lese på feil måter. Dette var nært knyttet til oppfatninger om hva som var korrekt oppførsel for kvinner, og det sier noe om grensene for kvinners handlingsrom. Jeg mener at selv om Catherine drar parallellene mellom lesning og det virkelige liv litt for langt i visse tilfeller, er det et viktigere poeng i romanen at hennes lesning faktisk gir henne en måte for å forstå mennesker og samfunnet rundt henne. Gjennom å se kjønnsdelingen av samfunnet blir hun mindre naiv og uskyldig, derfor er hennes lesning nyttig heller enn skadelig for henne.
dc.description.abstractAbstract This thesis explores how Jane Austen’s Northanger Abbey works as a reading of the Gothic, by transposing the contents of the Gothic novel to the everyday, and thus exposes women’s position in a patriarchal society at the end of the eighteenth century. The thesis is an analysis of how Catherine Morland in Austen’s novel reads the Gothic, how she latches the Gothic tropes of Ann Radcliffe’s Gothic novels onto the people and places she encounters in real life. I argue that her reading of people and structures through a Gothic lens exposes the truth of gender aspects of society and helps Catherine understand the motives of people who are less straightforward than herself. Thus, Northanger Abbey explores contemporary gender relations and women’s position within society. Through the novel’s treatment of Catherine as a female reader Austen illuminates how views on reading practices and views on the impact of reading were gendered. Women readers were often seen as too susceptible and likely to read in the wrong way. This was closely connected to views on correct female behaviour and showcases some of the limits for women’s agency. I argue that although Catherine gets too carried away by her reading in some respects, the essential point is that her reading helps give her an avenue by which she can make sense of things, becoming more aware of gender inequalities and thus less naïve and innocent, consequently her novel reading is beneficial rather than detrimental to her.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleReading the Gothic in the everyday, An analysis of Catherine Morland's reading of the Gothic in Jane Austen's Northanger Abbey
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record