Show simple item record

dc.contributor.advisorAune, Tina Bjørnevik
dc.contributor.authorVedal, Karoline Johansen
dc.contributor.authorHatteland, Nora Ånestad
dc.date.accessioned2023-06-15T17:19:48Z
dc.date.available2023-06-15T17:19:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:140915253:146714284
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071636
dc.description.abstractFlere studentforeninger har de siste årene inngått samarbeid med bedrifter for å gjøre veien mellom studenttilværelse og arbeidsliv enklere. Studentene får tilgang til kompetanse og innsikt i næringslivet, mens bedriftene kan benytte samarbeidet som en arena for rekruttering, samt til å styrke sin merkevare. Denne studiens hensikt er å studere hvordan samarbeidet og relasjonen mellom en spesifikk bedrift og studentforening kan være en unik markedsføringskanal for bedriften. Med utgangspunkt i industriell nettverksteori og merkevarebyggingsteori, tar oppgaven for seg relasjonen og samarbeidet mellom de to partene, samt hvordan mulighetene for markedsføringen er for bedriften i samarbeidet. Det er utført kvalitative intervju med informanter fra både bedriften og studentforeningen. I forkant av intervjuene ble det opprettet to intervjuguider, en for hver av partene i samarbeidet. Til sammen ble det utført intervju med syv respondenter, hvorav fire var fra bedriften, mens de resterende tre var representanter fra studentforeningen. Spørsmålene i intervjuene baserte seg på ulike temaer som sammen utgjorde våre forskningsspørsmål, samtidig som det ble stilt oppfølgingsspørsmål ved behov. Analysen ble gjort med utgangspunkt i interaksjonsmodellen fra industriell nettverksteori, markedskommunikasjon samt merkevarebyggingsteori - da med fokus på kjennskapspyramiden og merkepyramiden. Denne ga oss verdifull innsikt i ulike oppfatninger av hvordan samarbeidet og relasjonen fungerer, i tillegg til hvordan markedsføringsmulighetene bedriften har gjennom studentforeningen utnyttes. Konkluderende ser vi at samarbeidet har en sterk relasjon med god kommunikasjon og engasjerte parter i interaksjonsprosessen, og er en unik markedsføringskanal for bedriften. Dette ettersom at bedriften får et fortrinn inn til studentgruppen gjennom studentforeningens hovedkanaler, synlighet og deltakelse på arrangementer. Eksponeringsgraden og merkepersonligheten til bedriften sett opp mot sine konkurrenter kan også gjøre bedriften mer “top-of-mind” hos flertallet av studentene. Dersom dette skal lykkes videre for slike relasjoner, burde bedriften ivareta en god markedsstrategi med en sterk merkevare som skiller dem fra andre - noe som vil bidra til å øke andres kjennskap, holdninger og følelser for bedriften.
dc.description.abstractIn recent years, several student associations have entered collaborations with companies to make the path between student life and working life easier. The students gain access to expertise and insight into the business world, while the companies can use the collaboration as an arena for recruitment, as well as to strengthen their brand. The purpose of this study is to study how the collaboration between a specific company and student association can be an unique marketing channel for the company. Based on industrial network theory and branding theory, the paper deals with the relationship and collaboration between the two parties, as well as the marketing opportunities for the company in the collaboration. Qualitative interviews have been conducted with informants from both the company and the student association. Ahead of the interviews, two interview guides were created, one for each of the parties in the collaboration. A total of seven respondents were interviewed, four of whom were from the company, while the remaining three representatives from the student association. The questions in the interviews were based on various themes, which together made up our research questions, while follow-up questions were asked if necessary. The analysis was done based on the interaction model from industrial network theory, market communication theory, as well as branding theory - with a focus on the awareness pyramid and the brand equity pyramid. This gave us valuable insight into different perceptions of how the collaboration and relationship works, in addition to how the marketing opportunities the company has through the student association is utilized. To conclude, we see that the collaboration has a strong relation to good communication and engaged parties in the interaction process and is a unique marketing channel for the company. This because the company gets an advantage into the studentgroup throught the student associations main channels, visibility, and participation in events. The degree of exposure and brand personality in comparison to competitors can also make the company more “top-of-mind” for majority of the students. If this is to succeed for this type of relationship, the company should maintain a good marketing strategy with a strong brand that separates them from others - which will contribute to increase others knowledge, attitude, and feelings for the company.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamarbeid mellom bedrift og studentforening
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record