Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFurunes, Anne-Karin
dc.contributor.advisorAhmed, Nabil
dc.contributor.authorBreslin, Esther
dc.date.accessioned2023-06-15T17:19:36Z
dc.date.available2023-06-15T17:19:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:135277177:98488853
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071634
dc.description.abstractHvordan påvirker det å eie land hvordan man samhandler med det over tid? Hvordan ser prosessen med å bli kjent med et landskap ut? Hvordan kan kunstnerisk utviklingsarbeid hjelpe oss med å forstå forholdet mellom mennesker og landskap? I denne oppgaven forsøker jeg å svare på disse og andre spørsmål knyttet til opplevelsen av å bli jordeier, og hvordan dette informerer og presenterer seg i min kunstneriske praksis. Ved å gå bort fra et dualistisk syn på vårt forhold til naturen, til et som er mer helhetlig, ser jeg nærmere på dialogen mellom mennesker og landskap. I denne prosessen utvikles arbeidet mitt fra maleri til andre mer betingede former i respons til selve landet. Kapittel 1 og 2 ser på hvordan forståelsen av ideen om kulturlandskap, og det å gjenkjenne noen av de etiske spørsmålene rundt eierskap, tillot meg å kontekstualisere rollen min som grunneier. Dette startet et langsiktig prosjekt for å bli kjent med stedet jeg nå har ansvar for. Da jeg anerkjente kunnskap som nøkkelen til vellykket forvaltning, begynte jeg å dokumentere og kartlegge et spesifikt sted på landet mitt gjennom dets sesongmessige overganger. I kapittel 3 diskuterer jeg hvordan jeg implementerer disse metodikkene i min kunstneriske praksis. Med utgangspunkt i Tim Ingolds teorier knyttet til gåing og kartlegging forklarer jeg hvordan det å gå utvikler seg som en integrert del av prosessen min, både som et verktøy for kunnskapsskaping og som en estetisk handling. I kapittel 4 utforsker jeg sammenhenger mellom gåing, tid og vær og hvordan disse henger sammen med min rolle som grunneier. I det siste kapittelet viser jeg hvordan min forskning og metodikk kommer sammen i den fysiske manifestasjonen av masterprosjektet mitt. Jeg viser til noen av samtidskunstnerne som har påvirket prosessen min, og hvordan jeg har tenkt at verket mitt skal oppleves. Jeg avslutter med noen kommentarer om progresjonen av både de fysiske og konseptuelle elementene gjennom prosjektet og hvordan de har påvirket min forståelse av landskap og eierskap.
dc.description.abstractHow does owning land influence how one interacts with it over time? What does the process of getting to know a landscape look like? How can artistic practice aid our understanding of the relationship between humans and the landscape? In this thesis I aim to answer these and other questions relating to the experience of becoming a landowner, and how this informs and presents itself in my practice. Moving away from a dualistic view on our relationship to nature, to one that is more holistic, I take a closer look at the dialogue between humans and landscape. In this process my artistic practice evolves from painting into other more contingent forms in response to the land itself. Chapters 1 and 2 look at how grasping an understanding of the notion of cultural landscape, and addressing some of the ethical concerns of ownership, allowed me to contextualise my role as landowner. This instigated a long term project of getting to know the place for which I am responsible. Recognising knowledge as the key to successful stewardship I began documenting and mapping a specific location on my land through its seasonal transitions. In chapter 3 I discuss how I implement these methodologies in my artistic practice. Drawing on the theories of Tim Ingold relating to walking and mapping, I explain how walking develops as an integral part of my process, both as a tool for knowledge creation and as an aesthetic act. In chapter 4 I explore links between walking, time and weather and how these pertain to my role as landowner. In the final chapter I demonstrate how my research and methodologies come together in the physical manifestation of my master project. I refer to some of the contemporary artists that have influenced my process, and how I intend for the work to be experienced. I conclude with some comments on the progression of both the physical and conceptual elements throughout the project and how they have impacted on my understanding of landscape and ownership.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleAre These Moose Mine? Walking, tracing and learning what it means to own land, in Tylldalen, Norway.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel