Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMedalen, Tor
dc.contributor.authorSpjelkavik, Heidi Moe
dc.date.accessioned2023-05-15T17:19:58Z
dc.date.available2023-05-15T17:19:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifierno.ntnu:inspera:61011323:3495628
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3068025
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven er barnefamilier og barnehagers bruk av leke- og rekreasjonsområder. Formålet med denne oppgaven har vært å utforske eksisterende teknologiske hjelpemidler og hvordan de kan benyttes for medvirkning i planprosesser. Grønne områder i en by er viktig for lek, rekreasjon, sosiale møter og aktivitet. De grønne arealene bidrar med viktige helsefremmede gevinster. Lokal kunnskap om tilgjengelige grønne områder vil derfor være viktig for en bærekraftig utvikling. Det er forsket på hvordan barnefamilier og barnehager bruker leke- og rekreasjonsområder i sin hverdag, og hvordan de opplever det å samle informasjon om hvilke områder de har tilgjengelig i Trondheim. Det er i tillegg sett på hvordan kommunen jobber med utvikling av disse arealene og hvilke tjenester for informasjon som eksisterer i dag. Oppgaven tar for seg casemetodikk som forskningsdesign hvor kvalitativ metode i form av intervju i hovedsak er benyttet for å samle data. Inspirasjon fra tjenestedesignsmetodikk har også blitt benyttet, dette for å utvikle et utkast til en tjeneste i form av et nettsted. Funnene viser at nettbaserte tjenester for informasjon om leke- og rekreasjonsområder har et forbedringspotensial. Manglende og fragmenterte kilder til informasjon på nett, gjør det kronglete og uoversiktlig å hente oversikt og informasjon om offentlig tilgjengelige arealer for lek og rekreasjon med barn. En samlet tjeneste med informasjon kan bidra til bedre kunnskap om leke- og rekreasjonsområder til nytte både for foreldre, barnehageansatte og planleggere i Trondheim kommune.
dc.description.abstractThe theme for this thesis is families and kindergartens use of play and recreation areas. The purpose of this study has been to explore existing technological tools and how they can be used for participation in planning processes. Green areas are important places for play, recreation, social gatherings and physical activity. Green areas bring with them important health benefits and are important for maintaining good public health. Local knowledge about available green areas will therefore be important for conservation, further planning and site development. The study focuses on how kindergartens and families use play and recreation areas in their everyday lives, and how they experience gathering information about available areas in Trondheim. Furthermore, the study examines how the municipality work with planning and development of these areas. Analysis of existing sources of information is also conducted in this study. The thesis deals with case methodology as a research design. Qualitative method with the use of interviews, is mainly chosen to collect data. Inspiration from service design methodology has also been used. This in order to develop a draft for a service in the form of a website. The site can be useful for parents, kindergarten employees and planners in the municipality of Trondheim. The findings show that online services for information on play and recreation areas have potential for improvement. Missing and fragmented sources of information on the web, makes it difficult and unclear to retrieve information on public areas for play and recreation. A comprehensive service with information can help to improve knowledge of existing areas both among the population and the municipality.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLeke- og rekreasjonsområder i Trondheim kommune
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel