Vannbuss i Ålesund - En studie som undersøker Ålesunds muligheter for en vannbåren kollektivtransport som en del av en framtidsrettet og bærekraftig byutvikling.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3067999Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Det er et ønske etter Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 å ta veksten av persontransport med kollektivtransport, sykkel og gange i et bidrag om å nå de klima- og bærekraftsmål som er satt gjennom Parisavtalen. Ålesund ønsker gjennom Kommunens samfunnsdel 2015 – 2027 å bidra til å nå de satte mål, ved at byen skal bli mer biluavhengige. Dette ønskes nådd gjennom fortetting som skal bidra til å øke kollektivandelen i kommunen. Fortettingen skal foregå i sentrale områder, hvor man ønsker vekst i både boliger og arbeidsplasser, det er også i de sentrale områdene man satser på kollektivtransport, sykkel og gange gjennom knutepunktstrategien. Formålet med masteroppgaven er å utforske om det er en mulighet for at vannbåren kollektivtransport kan bidra til å hjelpe Ålesund kommune til å øke kollektivandelen for å bidra til fremtidsrettet og bærekraftig byutvikling. Problemstillingen oppgaven skal svare på er dermed:«Er det potensiale for innføring av vannbuss som kollektivtransport i Ålesund?». Dette forskningsspørsmålet skal besvares sammen med tre underordnete forskningsspørsmål:1.«Hvilke lokasjoner skal benyttes som dokkingstasjoner?»2.«Hvilke ruter skal vannbussen betjene?»3.«I hvilken grad må kvaliteten på tilbudet være for å skaffe et tilstrekkelig passasjergrunnlag?»For å besvare problemstillingen er det gjennomført et litteraturstudie, en nettverksanalyse ved bruk av Geografisk Informasjonssystem (GIS), en beregning ved bruk av Regional Transportmodell (RTM-modell), utregning av generaliserte reisekostnader og kvalitative metoder som faglige skjønnesmessige vurderinger. Litteraturen viser at kollektivplanlegging er en kompleks prosess med mange variable faktorer. Selv om det eksisterer overordnete veiledere for kolletkivplanlegging, vil det også variere i form av lokale forskjeller hva som er relevant for hvert enkelt område. Videre viser den at det er i kombinasjon med overordnet areal- og transportplanlegging man bør legge den største innsatsen, for at det helhetlige kollektivsystemet skal avvikles optimalt. Resultatene fra nettverksanalysene ble lagt som grunnlag for å avgjøre hvilke dokkingstasjoner som skulle benyttes. Videre ble dette brukt til å avgjøre hvilke ruter man skulle utforske, sammen med skjønnsmessige faglige vurderinger. Rutene ble senere brukt til å kjøre prognoser i RTM-modellen. Beregningene fra RTM-modellen utgjorde hoveddelen av beslutningsgrunnlaget til å avgjøre hvilke ruter som hadde potensiale. Utregningene av generaliserte reisekostnader var brukt til støtte til RTM-modellen, og resultatene fra utregningene ble brukt som indikasjoner til hva gratis takst ville utgjøre med passasjergrunnlaget.Resultatene bekrefter at totalt sett vil være en mild vekst i andelen kollektivreisende etter innføringen av vannbuss. Utfordringene ved vannbuss som transportmiddel virker å være fart, noe som gjør den lite konkurransedyktig på ruter som går langs land. Det var i derimot betydelig vekst i andelen kollektivreisende på den utvalgte ruten Slinningsodden – Sentrum etter innføring av vannbuss, og det konkluderes med at man bør gå videre i arbeidet med å innføre denne ruten. Targets have been set by the Norwegian Transportation plan 2018 - 2029 to take the growth of personal transportation by public transport, cycling and walking to reach the environmental goals that's been set through the Paris agreement. Ålesund wishes through legal planning documents to contribute to reach these set goals, through growth in carindependency. The municipality seeks to reach this goal by densification in urban areas to grow the level of public transport use. By densification, the municipality wants growth in both housing and workplaces. It's also in the urban areas the municipality will be making an effort to grow the use of public transport, cycling and walking. This will be done through a hub strategy. The purpose of this master thesis is to explore if waterborne public transport could contribute to Ålesund municipality to grow the use of public transport in total to reach the set environmental goals. The research question in the thesis is as following:"Are there potential to introduce waterborne public transport in Ålesund?". Subordinate research questions are:1. "Which locations should be used as docking stations?"2. "What routes should the waterborne public transport serve?"3. "To which extent should the quality of the waterborne public transport be to make a sufficient basis of passengers?"To answer the research question there's done a study of literature, a network analysis with the use of Geographic Information System (GIS), a calculation through a Regional Transportation model (RTM-model), calculation of the generalized travel expenses and qualitative methods such as professional reasoning.The literature explains how transit planning is a complex process with different variables. Even though there are superior planning principles for transit planning, there will be local variations to consider. There will also differ what principles have the most relevance for each local area. Further on the literature explains how the process could benefit of joint urban- and transit planning, to make the best overall decisions.The results from the network analysis have been used as a decision basis to decide what docking stations should be used. Further on those results were used to choose which routes to explore furthermore. The routes were used to make forecasts in the RTM-model. The results from the RTM-model were mainly the decision basis to decide which routes to introduce to the city of Ålesund. The calculations of the generalized travel expenses were used as support to the RTM-model, and was used to receive indications of what reduction of ticket fare to zero would do with the basis of passengers.The final results confirms that there will be a mild raise in the share of public transport-use after the introduction of waterborne public transport. The challenges the waterborne public transport seem to have, is that the low speed makes it non-competitive to the existing public transport along land. Nevertheless were there a considerable growth in the public transport-use on the route from Slinningsodden to City Centre. The conclusion is therefore to proceed the work with this specific route.