Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGjøvik, Øistein
dc.contributor.authorIversen, Lena
dc.contributor.authorMoy, Maria
dc.date.accessioned2023-04-18T17:19:42Z
dc.date.available2023-04-18T17:19:42Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:90243908:45959599
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063663
dc.description.abstractDen store satsningen på teknologisk infrastruktur i skolen de siste årene krever at nye undervisningsmetoder utvikles. Lærernes evne og kompetanse til å se hvordan de digitale ressursene kan brukes i klasserommet er helt avgjørende. Hvordan lærerne bruker de digitale ressursene påvirker elevaktivitet og kommunikasjon i klasserommet, og for elevenes matematikklæring er det av betydning hvordan læreren leder den matematiske samtalen. Det kan være krevende å endre praksis, og vante undervisningsteknikker kan ikke overføres direkte når teknologi tas i bruk. Denne studien undersøker, gjennom et aksjonslæringsprosjekt, to læreres bruk av orkestrering og samtalegrep i undervisningen hvor et digitalt læremiddel er i bruk. De to deltakende lærerne får gjennom studien mulighet til å tilegne seg ny kunnskap og prøve ut nye undervisningsteknikker. Studien undersøker videre på hvilken måte de to lærerne opplever at kompetanseutvikling har endret deres undervisningspraksis. Studiens hensikt er å utforske nye undervisningsteknikker og lærernes praksisendring. Studiens to forskningsspørsmål er følgende: På hvilken måte kan lærere bruke orkestrering og samtalegrep for å lede elevene mot det matematiske målet for timen? På hvilken måte kan lærere oppleve at kompetanseutvikling har endret deres undervisningspraksis gjennom et aksjonslæringsprosjekt? Vi valgte i vår studie en kvalitativ tilnærming, og anvendte aksjonslæring som metode. For å besvare det første forskningsspørsmålet har vi benyttet oss av observasjon og videoopptak av to undervisningsøkter med de to deltakende lærerne. Metoden for datainnsamling for å besvare det andre forskningsspørsmålet var intervju, observasjon, lydopptak fra evaluering av første undervisningsøkt og lærernes logg. Teorien om instrumentell orkestrering og rammeverket «Advancing Children’s Thinking (ACT)» har blitt brukt for å analysere lærernes bruk av orkestrering og samtalegrep. Teori om læreres læring og teoretisering ble anvendt som utgangspunkt for å analysere kompetanseutvikling og endring i praksis. Studien viser at lærerne tar i bruk ulike orkestreringstyper i undervisningen og at de to lærerne i ulik grad bruker samtalegrep for å lede elevene mot det matematiske målet for timen. Studien viser at lærerne opplevde kompetanseutviklingen som positivt, og at de har tilegnet seg ny fagkunnskap som de bruker til å reflektere over, justere og utvikle egen praksis.
dc.description.abstractRecent years large investment in technological infrastructure in schools requires the development of new teaching methods. The teachers' ability and competence to see how the digital resources can be used in the classroom is critical. How teachers use the digital resources affects student activity and communication in the classroom. Considering students' mathematics learning, it is important how the teacher leads the mathematical conversation. It can be demanding to change teaching practice and accustomed teaching techniques cannot be directly transferred when technology is used. This study examines, through an action learning project, two teachers' use of orchestration and conversation in teaching when technology is used. Through the study, the two participating teachers get the opportunity to acquire new knowledge and try out new teaching techniques. The study further examines the way in which the two participating teachers experience that competence development has changed their teaching practice. The purpose of the study is to explore new teaching techniques and teachers' change of practice. The study's two research questions are the following: In what way can teachers use orchestration and conversational techniques to guide students towards the mathematical goal of the lesson? In what way can teachers experience that competence development has changed their teaching practice through an action learning project? In our study we chose a qualitative approach, using action learning as a method. To answer the first research question, we have used observation and video recording of two lessons with the two participating teachers. To answer the second research question, the method of data collection was interview, observation and audio recording from the evaluation of the first lesson and the teachers' log. The theory of instrumental orchestration and a framework for conversational techniques, «Advancing Children’s Thinking (ACT)», have been used to analyse the teachers' use of orchestration and communication. We used a theory of teachers’ learning and the theorising as a starting point for the analysis of competence and practice development. The study shows that the teachers use different types of orchestration. It also shows that the two teachers use conversational techniques in different degrees to guide the students towards the mathematical goal of the lesson. The study shows that the teachers experienced the professional development as positive, and that they have acquired new professional knowledge which they use to reflect on, adjust and develop their own practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGammel vane, mulig å vende? -En studie av to matematikklæreres bruk av instrumentell orkestrering og matematisk samtale
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel