Show simple item record

dc.contributor.advisorGrimeland, Benedikte
dc.contributor.authorAspmo, Randi H.
dc.date.accessioned2023-04-18T17:19:24Z
dc.date.available2023-04-18T17:19:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.ntnu:inspera:90243908:44726072
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3063652
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSkoleutvikling har de siste tiårene fått stor oppmerksomhet – skolen skal være en lærende organisasjon, der personalet skal være i kontinuerlig utvikling. Utviklingsarbeid ved egen skole er en viktig arena for utvikling og læring hos den enkelte lærer. Mange utviklingsarbeid en kan lese om er omfattende og ressurskrevende, og jeg hadde med denne studien et ønske om å finne ut om også relativt små utviklingsarbeid kan bidra til positiv utvikling og læring hos lærerne. Er det slik at også et mindre utviklingsarbeid har noen verdi, og hvilke elementer er i så fall viktige for at holdninger og oppfatninger skal bli utfordret selv om utviklingsarbeidet er lite? Studien har benyttet kvalitative metoder først og fremst gjennom lydopptak av tre gruppesamtaler mellom lærerkollegaer i et mindre utviklingsarbeid, som jeg har gjennomført parallelt med datainnsamlinga, samt etterintervju med de deltakende lærerne en tid etter at utviklingsarbeidet var avsluttet. I analysen har jeg brukt Fennema et.al sine nivå over Cognitively Guided Instructions og Beliefs, samt Ernest sine teorier om matematikklæreres oppfatninger. Jeg har i tillegg brukt Clarke og Hollingsworth sin modell over læreres profesjonelle vekst i analysen av utviklingsarbeidet. Gjennom analysearbeidet har jeg funnet ut at også et mindre utviklingsarbeid kan ha effekt, og at det er noen faktorer som særlig kan bidra til dette. Et felles faglig utgangspunkt gjennom en fagtekst er viktig. Tema for utviklingsarbeidet må oppleves aktuelt og praksisnært, og det må være tid til felles refleksjon og faglig samtale både på bakgrunn av lest fagstoff og erfaring fra utprøving. Det er også gunstig at utviklingsarbeidet har en organisator som har faglig kompetanse og kan være veileder, samtidig som det er gunstig med nokså flat struktur i samtalene for at terskelen for deltakelse med tanker og innspill skal være lavest mulig.
dc.description.abstractIn the last decades school development has received a lot of attention – schools are supposed to be learning environments, and the teachers who work there are obligated to be developing continuously. Development in one’s own school is an important arena for development and learning for any teacher. Most development projects you can read about are extensive and requires a lot of resources, and in this study, I wanted to find out if also a minor work of development can contribute to teachers’ development and learning. Can minor development work be of any value, and what parts of the program are most important to challenge beliefs and attitude in a small developmental program? The study has used qualitative methods, mainly consisting of audio recordings of three group discussions between teacher colleagues in a minor development work that I have conducted parallel with collecting data for my study, and interviews with the participants some weeks after the development work had ended. When analysing the data material I used Fennema et al. and their Cognitively Guided Instructions og Beliefs, along with Ernests impact of beliefs on the teaching of mathematics. I have also used Clarke & Hollingsworth’s model of Teacher professional growth in my analysis of the development work. Through these analyses I have found that also minor developmental work can make a difference, and there are some factors that are especially important to achieve change. A common / shared professional starting point built on some subject litterateur is important. The subject of the developmental work must be perceived practice-oriented and applicable, and there must be enough time for the participating teachers to reflect and discuss both based on literature they all have read, and on what they experience through their enactment. It is also beneficial that there is a promoter with some professional competence and who can be a supervisor. At the same time, it is beneficial with a flat structure during the conversations, to get all the attendees to participate with their thoughts and input as much as possible.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title"Jeg har blitt mye mer bevisst!" En studie av hvordan et mindre utviklingsarbeid kan påvirke læreres oppfatninger i matematikk.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record