Hvor robust er losenes navigasjonsutstyr?
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3058676Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Necesse. 2022, 7 (1), 10-22.Sammendrag
I det maritime domenet, og på skipsbroen, er det en økende avhengighet av elektronisk navigasjon, spesielt automatisk posisjonering fra GNSS. Kystverket lostjenesten skal besørge sikker seilas for lospliktige fartøy i norske farvann, og den losfaglige kompetansen beror både på tradisjonelle og elektroniske hjelpemidler. Økt bruk av elektroniske hjelpemidler for posisjonering introduserer også en potensiell økt sårbarhet. Artikkelen analyserer resultatene av test av sårbarhet på losenes utstyr. Grunnlaget for analysen var en test initiert av Statens vegvesen der Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) gjennomførte jamming og spoofing av sensorene som losene bærer med seg om bord. Dette er utstyr som kommer i tillegg til skipets utstyr. Kystverket lostjenesten benytter seg av personlig standardutstyr (ADQ2+) og høyytelsessensorer (XR2) levert av AD Navigation. Utstyret ble utsatt for jamming og narring og det ble oppdaget at sensorer som kun inneholder GPS L1 er mye mer sårbart enn enheten som inneholder flere GNSS bånd (XR2). XR2 opererer på et bredere frekvensspektrum og har dermed mer motstandskraft og holder lengre i et miljø med interferens. Det ble belyst at nøyaktig posisjonsbestemmelse ved RTK og prosessering av retning (heading) er mer sårbart enn å prosessere en pseudo-range posisjonsløsning. Det er også forskjell på hvorledes de forskjellige kartsystemene viser verdier og alarmer som er forårsaket av interferens. Ingen alarmer gir et varsel om mulig interferens. Testen ga et godt grunnlag for innovasjonsprosjektet som skal utvikle et mer robust system for Kystverkets loser.