Robotisert prosessautomatisering som bidrag til digitaliseringen av helse- og omsorgssektoren
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3057482Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
BakgrunnDet stilles store krav til digitalisering av helse- og omsorgssektoren i Norge. Det er behov foren bærekraftig helse- og omsorgssektor som utnytter mulighetene teknologien kan tilføre foreffektiv løsning av ulike oppgaver i fremtiden. Hensikten med denne forskningsstudien er å senærmere på bruk av robotisert prosessautomatisering som mulig løsning for å bidra opp motdigitaliseringen av morgendagens helse- og omsorgssektor.I denne forskningsstudien har vi studert Robotisert prosessautomatisering (RPA) som løsningeksplisitt gjennom en konkret case. Norge har lenge vært uten en nasjonal standard fordokumentering av kritisk informasjon. Samtidig er det mange kliniske systemer i bruk medmanglende interoperabilitet. Som en konsekvens av dette blir kritisk informasjon registrert iflere ulike systemer. Dette er blant annet tilfellet i Helse Vest RHF. Her må det i dag registrereskritisk informasjon manuelt i flere ulike systemer på grunn av mangel på integrasjoner mellomsystemene. Fagmiljøene melder at dette ikke er praktisk gjennomførbart i en allerede travelarbeidshverdag. Konsekvensen av dette er store mangler i registreringen av kritisk informasjoni Helse Vest RHF. Dette gir igjen manglende beslutningsstøtte og kan i verste fall få alvorligekonsekvenser for pasientbehandlingen. Ovennevnte utfordring danner bakgrunnen for valg avcase. Denne forskningsstudien ser nærmere på en programvare-robot som overfører kritiskinformasjon, nærmere bestemt legemiddelreaksjoner mellom det elektroniskepasientjournalsystemet DIPS og kurve-systemet Meona i Helse Vest RHF.
ProblemstillingForskningsstudiens problemstilling lyder som følger: Robotisert prosessautomatisering sombidrag til digitaliseringen av helse- og omsorgssektoren. Etterfulgt av kommendeforskningsspørsmål:- F1: Hvordan kan RPA bidra til overføring av kritisk informasjon mellom systemer ihelse- og omsorgssektoren?- F2: Hvordan kan RPA implementeres i helse- og omsorgssektoren?- F3: Hvordan påvirker lovverket utviklingen av RPA i helse- og omsorgssektoren?
MetodeForskningsstudiens forskningsdesign er som følger:Forskningsstrategi - Case-studieDataanalyse Kvalitativ - metodeDatagenerering - DybdeintervjuerAnalysemetode - SDI-metodenInformasjon vedrørende aktuelle informanter, som navn og stilling, samt deltakelse, ansvar oginvolvering i arbeidet med den aktuelle RPA-prosessen i Helse Vest RHF er innhentet frabekjent gjennom eget arbeid i samme organisasjon. Deretter ble snøballmetoden benyttet for åinnhente flere aktuelle informanter.
DiskusjonVi finner at liten grad av automatisering i helse- og omsorgssektoren sammenlignet med andresektorer kan ses i sammenheng med et strengt regulert lovverk med fokus på data- ogpasientsikkerhet i Norge. Dette ødelegger noe for potensiale til RPA-løsningene som kanutvikles. Dårlig kommunikasjon og manglende involvering av relevante fagpersoner reduserersjansene for suksessfull implementering av RPA-prosesser. Videre finner vi at mulighetenemed RPA begrenses av et behov for klare regler og strukturerte data, som begrenses ytterligereav motvillige leverandører og forretningshemmeligheter. Det kan være mulig å utvide reglenegjennom bruk av oppslagstabeller, som igjen utvider mulighetene for å automatisere enoppgave. Arbeidet med oppslagstabeller kan igjen gi verdi videre til pågåendeintegrasjonsarbeid. Samtidig kan behovet for regler og strukturerte data bli mindre i fremtidensom en konsekvens av mer bruk av kunstig intelligens i RPA-løsningene. Videre kan det se utsom at RPA kan brukes til kritiske oppgaver så lenge organisasjonen har rutiner for tilstrekkeligovervåking og drift. RPA kan bli brukt som en midlertidig løsning i påvente på systemendringereller integrasjoner. I tillegg ser vi at løsningene kan bli mer langvarige i tilfeller der endringeneikke kommer, og RPA kan dermed bidra med å forlenge levetiden og nytteverdien tileksisterende systemer. Å organisere RPA-team som autonome team under IT-avdelingen, ellerdet eksisterende IT-miljøet, ser ut til å legge til rette for et dedikert og kompetent RPA-personellsom utvikler og administrerer RPA på en god måte over tid.
KonklusjonDe menneskelige ressursene i case-organisasjonen mener RPA sparer dem for repetitiveoppgaver. I tillegg ser de respektive ressursene flere oppgaver som burde automatiseres vedbruk av RPA. Dette er interessante funn som peker oss i retning av at RPA-prosesser potensieltkan bidra med å effektivisere og automatisere noen av de repetitive arbeidsoppgavene som demenneskelige ressursene har i dag. Samtidig ser vi at mulighetene og bruksområdet til RPAkan bli utvidet i fremtiden. Funnene våre kan potensielt ha stor nytteverdi i møte medmorgendagens helse- og omsorgssektor.
NøkkelordRobotisert prosessautomatisering, RPA, DIPS, Meona, Helse Vest IKT, automatisering,digitalisering, IT, interoperabilitet, helse- og omsorgssektoren, e-helse BackgroundGreat demands are placed on digitization of the healthcare sector in Norway. There is a needfor a sustainable health and care sector that utilizes the opportunities that technology canprovide for the efficient solution of various tasks in the future. The purpose of this researchstudy is to take a closer look at the development of robotic process automation as a possiblesolution to contribute towards the digitization of tomorrow's health and care sector.In this research study, we have studied Robotic Process Automation (RPA) as a solutionexplicitly through a specific case. For a long time, Norway has been without a national standardfor documenting critical information. At the same time, there are many clinical systems in usewith a lack of interoperability. The consequence of this is that critical information is beingregistered in several different systems. This is, among other things, the case in Helse Vest RHF.Today, critical information must be registered manually in several different systems due to alack of integration between the different systems. Professional personnel report that this is notpractically feasible in an already busy working day. The consequence of this is majordeficiencies in the registration of critical information in Helse Vest RHF. This in turn results ina lack of clinical decision support, which in the worst case scenario can have seriousconsequences for the treatment of patients. The challenge described above, is the backgroundfor the choice of case in this research study. This research study takes a closer look at a softwarerobot which transfers critical information, specifically drug reactions between the electronicpatient record system DIPS and the system for electronic medication administration Meona inHelse Vest RHF.
Thesis statementThis thesis's problem reads as follows: Robotic process automation as a contribution to thedigitization of the healthcare sector. Followed by these upcoming research questions:- Q1: How can RPA contribute to the transfer of critical information between systems inthe healthcare sector?- Q2: How can RPA be implemented in the healthcare sector?- Q3: How does the legislation affect the development of RPA in the healthcare sector?
MethodThe research design of the research study is as follows:Research strategy - Case-studyData analysis - Qualitative methodData generation - InterviewAnalysis method - SDI-methodInformation regarding relevant informants, such as name and position, as well as participation,responsibility and involvement in the work with this particular RPA process in Helse Vest RHF,has been obtained from acquaintances through our own work in the same organization. Thesnowball method was then used to obtain more relevant informants.
DiscussionWe find that there is less automation in the healthcare sector compared to other sectors, thiscan be seen in the context of a strictly regulated legislation with a focus on data and patientsecurity in Norway. This somewhat mitigates some of the potential of the RPA-solutions thatcan be developed. Not adequate communication and lack of involvement of relevantprofessionals reduces the chances of successful implementation of RPA processes.Furthermore, we find that the possibilities with RPA are limited by a need for clear rules andstructured data, which are further limited by reluctant suppliers and trade secrets. It may bepossible to extend the rules using look-up tables, which in turn expand the possibilities forautomating a task. The efforts around creating look-up tables can pass on value to ongoingintegration work. At the same time, the need for rules and structured data may decrease in thefuture as a consequence of more use of artificial intelligence in RPA solutions. Furthermore, itappears that RPA can be used for critical tasks as long as the organization has routines foradequate monitoring and operation. RPA can be used as a temporary solution pending systemchanges or integrations. In addition, we see that the solutions can be more long-lasting in caseswhere the changes do not come, and RPA can contribute to extending the lifetime and usefulvalue of existing systems. Organizing RPA teams as autonomous teams under the ITdepartment, or the existing IT environment, seems to facilitate a dedicated and competent RPAstaff that develops and manages RPA in a good way.
ConclusionThe human resources in the case-organization believes that RPA can help them with repetitivetasks. In addition, the respective resources can point out several tasks that should be automatedusing RPA. These are interesting findings that point us in the direction that RPA-processes canpotentially contribute to streamlining and automating some of the repetitive work tasks thathuman resources have today. At the same time, we see that the possibilities and the area of useof RPA can be expanded in the future. Our findings can potentially be of great value in dealingwith tomorrow's healthcare sector.
KeywordsRobotic process automation, RPA, DIPS, Meona, Helse Vest IKT, automation, digitalisation,IT, interoperability, healthcare sector, e-health