Show simple item record

dc.contributor.advisorKlev, Roger
dc.contributor.authorHoftun, Ingrid
dc.date.accessioned2023-03-07T18:19:52Z
dc.date.available2023-03-07T18:19:52Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126170563:22995637
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056841
dc.description.abstractSammendrag En av oppgavene til en rektor er å lede lærernes læring og utvikling, og er ifølge Robinson den lederdimensjonen som viser størst effekt og påvirkning på elevenes resultater (Robinson, 2018). Det mest effektive en rektor kan gjøre er å delta aktivt i den profesjonelle læringen og utviklingen til lærerne. Det finnes relativt lite forskning på hva som er viktig å ivareta for å få til gode læreprosesser blant lærerne, og da spesielt forskning som tar et eksplisitt utgangspunkt i lærerens egne beskrivelser og vurderinger (Ekspertgruppa om lærerrollen, 2016). I løpet av de siste fem årene har skolen vår gjennomført to omfattende utviklingsprosjekter, og det er erfaringene fra disse to prosjektene som danner grunnlaget for empirien i denne masteroppgaven. Temaet i mitt forskningsarbeid er ledelse av lærende utviklingsprosesser i videregående skole. Studiens hensikt er å undersøke hva en leder kan lære av egne og læreres erfaringer med utviklingsarbeid. Følgende forskningsspørsmål danner grunnlaget for min analyse: 1. Hvordan bidrar lærernes og leders erfaringer med utviklingsprosjekter i egen skole til å forme og forsterke deres handlingsteorier om skoleutvikling? 2. Hvordan kan skoleledelsen legge best mulig til rette for lærernes læring og da også en utvikling av profesjonelle læringsfellesskap for å imøtekomme de forventninger som stilles til lærerprofesjonen? 3. Hvilke faktorer ved organisering, gjennomføring og ledelse av utviklingsarbeid påvirker lærernes motivasjon til å videreutvikle sin pedagogiske praksis? Mine funn i denne studien er knyttet til handlingsteorier, motivasjon og ledelse av utviklingsprosjekter sett i sammenheng med det profesjonelle læringsfellesskapet ved vår skole. Å ha kjennskap til egne og andres handlingsteorier vil være et fortrinn når man skal planlegge utviklingsarbeider i skolen, og fører til en kunnskap og forståelse for de ulike rollene lederen og lærerne innehar i de ulike fasene i et utviklingsprosjekt. Analysen avdekker at det er ulik oppfatning av hva et profesjonelt læringsfellesskap betyr og diskuterer nødvendigheten av en felles forståelse for hvilken form et profesjonelt læringsfellesskap skal ha i skolen. Motivasjonen for å engasjere seg i og bruke tid på utviklingsarbeid er en faktor som blir knyttet til knapphet på tid. Lærerne i min studie anser undervisning som sin viktigste oppgave, og tid til utviklingsarbeid kommer i andre rekke. Å se på deltakelse i utviklingsarbeid som en investering i tid og kvalitet, kan føre til en indre motivasjon til å forbedre egen praksis. Min studie viser at om man skal lykkes med intensjonene i utviklingsprosjekter, er ledelse av prosjektene av avgjørende betydning. Det kommer fram i mitt datamateriale at balansegangen mellom lærerens autonomi og i hvor stor grad utviklingsarbeid bør styres ovenfra er hårfin. Involvering av rektor og ledere, god organisering, samskaping, tett oppfølging og styring i utviklingsprosjekter er alle faktorer som påvirker hva lærerne sitter igjen med av forbedret praksis.
dc.description.abstractAbstract One of the tasks of a principal is to lead the teachers' learning and development, and according to Robinson, is the leadership dimension that shows the greatest effect and influence on the students' results (Robinson, 2018). The most effective thing a principal can do is to participate actively in the professional learning and development of the teachers. There is relatively little research on what is important to ensure good learning processes among teachers, and especially research that takes an explicit starting point from the teacher's own descriptions and assessments (Ekspertgruppa om lærerrollen, 2016). During the past five years, our school has carried out two comprehensive development projects, and it is the experience from these two projects that forms the basis of the empirical evidence in this master's thesis. The topic of my research work is management of learning development processes in upper secondary school. The purpose of the study is to investigate what a principal can learn from her own and from her teachers' experiences with development work. My analysis is formed on the basis of the following research questions: 1. How do the teachers' and managers' experiences with development projects in their own school contribute to shaping and reinforcing their theories of action about school development? 2. How can the school management best facilitate the teachers' learning, as well as the development of professional learning communities, to meet the expectations placed on the teaching profession? 3. Which factors in the organisation, implementation and management of development work affect teachers' motivation to further develop their pedagogical practice? My findings in this study are linked to theories of action, motivation and management of development projects seen in the context of the professional learning community at our school. Having knowledge of one's own and others' theories of action will be an advantage when planning development work in schools; it will also lead to knowledge and understanding of the different roles the leader and the teachers have in the various phases of a development project. The analysis reveals that there are different perceptions of what a professional learning community means, and it discusses the necessity of a common understanding of what shape a professional learning community should take in school. The motivation to get involved in and spend time on development work is a factor that is linked to the scarcity of time. The teachers in my study consider teaching to be their most important task, with time for development work coming second. Seeing participation in development work as an investment in time and quality can lead to an inner motivation to improve one's own practice. My study shows that if one is to succeed with the intentions in development projects, management of the projects is of crucial importance. My data proves that the balance between the teacher's autonomy and the extent to which development work should be controlled from above, is a delicate one. Involvement of the principal and managers, good organisation, co-creation, close follow-up and management of development projects–all of these are instrumental factors in influencing what teachers are left with from improved practice.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva kan en leder lære av egne og læreres erfaringer med utviklingsarbeid?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record