Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkoglund, Kristin Norum
dc.contributor.authorHolen, Kenneth
dc.date.accessioned2023-03-07T18:19:51Z
dc.date.available2023-03-07T18:19:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.ntnu:inspera:126170563:48937693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056840
dc.description.abstractTemaet for denne oppgaven ligger i spenningsfeltet mellom skoleeier og skoleleder, der problemstillinger er: Hvilke forventinger har skoleledere til skoleeiers tilrettelegging for utvikling? Formålet med oppgaven er å utvikle kunnskap om hvordan skoleeiere i små kommuner legger til rette for utvikling. Dette er belyst gjennom å studere et case, i dette tilfelle en liten kommune. Det er gjennomført datainnsamling ved intervjuer av en administrativ skoleeier og tre skoleledere i samme kommune. Det er valgt ut teori som omhandler skoleeierrollen og skolelederrollen og hvordan disse lederrollene kan legge til rette for utviklingsarbeid. Videre er det sett på NOU’er, stortingsmeldinger og lovverk som sier noe om skoleeiers ansvar i forhold til utvikling. Funnene i oppgaven viser at skoleeier i kommunen der forskningsprosjektet er gjennomført imøtekommer skoleledernes forventninger om tilrettelegging for utvikling på individuelt nivå. Videre forteller forskningsdataene at skoleeier i mindre grad lykkes i å imøtekomme forventningen om tilrettelegging for skoleutvikling på kollektivt nivå. Det konkluderes med at for at skoleeier skal kunne legge til rette for skoleutvikling krever dette kompetanse og kapasitet rundt det som omhandler utviklingsarbeid på skoleeiernivået.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSkoleeiers tilrettelegging for utvikling
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel