«To, że będę się nauczać nowych słów, jaką mają tradycję, co robią Norwedzy. Warto się uczyć nowych języków». En studie av sju polskspråklige elevers erfaringer med innpass, identitet og investering i norskspråklige fellesskap
Peer reviewed, Journal article
Published version
![Thumbnail](/ntnu-xmlui/bitstream/handle/11250/3055360/Overbekk.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3582]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [38070]
Original version
NOA - Norsk som andrespråk. 2022, 38 (1), 65-96.Abstract
Denne artikkelen beskriver hvordan sju polskspråklige grunnskoleelever erfarer det å være polsk og minoritetsspråklig i norsk skole. Med utgangspunkt i en kvalitativ intervjuundersøkelse og ved hjelp av sosiokulturelle teorier om diskurs- og språklæring belyser artikkelen hva elevenes skoleerfaringer forteller om sammenhengen mellom innpass i norskspråklige diskursfellesskap, identitet og investering i norsklæring.