Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjefstad, Nina Schiøll
dc.contributor.authorNordstrand, Mari
dc.date.accessioned2023-03-01T07:37:29Z
dc.date.available2023-03-01T07:37:29Z
dc.date.created2022-07-05T12:59:13Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationUNIPED. 2022, 45 (2), 129-141.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054817
dc.description.abstractTemaet for denne artikkelen er hvordan ferdighetstrening for sosionomstudenter kan bidra til å utdanne kvalifiserte profesjonsutøvere. Utgangspunktet er en studie av sosionomstudenters erfaringer med ferdighetstrening i andre klasse på bachelor ved NTNU (daværende Hist). I forbindelse med ferdighetstreningene skulle studentene skrive et refleksjonsnotat over sin egen profesjonelle utvikling. Femti av disse refleksjonsnotatene utgjør datagrunnlaget for denne artikkelen. Under sin utdanning møter studentene krav om utvikling av profesjonell kompetanse, som kan sies å bestå av teoretiske kunnskaper, yrkesspesifikke ferdigheter og personlig kompetanse. En av hovedhensiktene med ferdighetstreningene er at studentene skal få oppøvd denne kompetansen. Kritisk refleksjon er et sentralt pedagogisk verktøy i denne sammenhengen. Vi fant at utdanning av kvalifiserte profesjonsutøvere kan skje gjennom utvikling av sosialfaglig kompetanse, læring gjennom gruppeprosesser, utvikling av selvinnsikt og bevisstgjøring av verdier. Ferdighetstrening som læringsform er imidlertid utsatt. Manglende livs- og yrkeserfaring blant studentene og høy grad av akademisering ved studiet kan vanskeliggjøre studentenes evne til å opparbeide seg den profesjonelle kompetansen som er nødvendig for å møte mennesker med problemer som har komplekse årsaker. Ulike rammebetingelser som mindre tid og økonomiske midler til gruppebaserte læringsformer setter også utdanningen under press.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title"Jeg har klart å komme litt frem fra skyggen" – om ferdighetstrening for bachelorstudenter i sosialt arbeiden_US
dc.title.alternative"Jeg har klart å komme litt frem fra skyggen" – om ferdighetstrening for bachelorstudenter i sosialt arbeiden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber129-141en_US
dc.source.volume45en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.45.2.5
dc.identifier.cristin2037216
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal