Show simple item record

dc.contributor.authorHalberg, Haakon
dc.contributor.authorLyngstad, Anne Berit
dc.date.accessioned2023-02-28T08:07:08Z
dc.date.available2023-02-28T08:07:08Z
dc.date.created2022-12-20T11:23:19Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationNordic Journal of Literacy Research. 2022, 8 (2), 64-81.en_US
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3054473
dc.description.abstractArtikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÅ bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinneten_US
dc.title.alternativeÅ bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber64-81en_US
dc.source.volume8en_US
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.23865/njlr.v8.3178
dc.identifier.cristin2095615
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal